Finla avasi ovensa Helsingin Munkkisaaressa helmikuussa 2020. Tapahtuman konkreettinen valmistelu alkoi kuitenkin jo neljä kuukautta aiemmin. 10. lokakuuta 2019 Finla ja Bermuda asettivat yhteiseksi tavoitteekseen kertoa uuden työterveysaseman avajaisista pikimmiten sekä nykyisille että tuleville asiakkaille.
Vaikka sataprosenttisesti suomalainen Finla on suuriin kansainvälisiin kilpailijoihinsa nähden haastajan asemassa, sillä on kuitenkin Suomessa jo toistakymmentä työterveysasemaa. Uuden aseman avaaminen varsinkin pääkaupunkiseudulle on aina merkittävä askel eteenpäin, joten Finla ja Bermuda muodostivat tiimin avajaismarkkinointiin. Viestittäviä asioita oli käytännössä kaksi: Munkkisaaresta jatkossa löytyvä aidosti erilainen työterveyspalvelu sekä Finlan järjestämä mielenkiintoinen avajaistapahtuma.
Markkinointikampanja jakautui kolmeen osaan: idean ja konseptin määrittelyyn, keinojen ja materiaalien suunnitteluun sekä markkinoinnin toteutustapojen hahmotteluun eri kanavissa. Tarvittiin siis houkutteleva arvopohjainen konsepti, jonka pohjalta voitiin tuottaa oivaltavat sisällöt kampanjointia varten. Vaikka yhteistyömme Finlan kanssa on syventynyt vuosien aikana, yhteiset suunnittelusessiot osoittautuivat hyödyllisiksi. Ne nostivat esiin erottavia rakennuspalikoita kampanjaidean rungoksi. Ajatuksen ytimen muodostivat Finlan läsnäolo ja välittäminen sekä suomalaisen työn ymmärrys – aito halu pitää asiakkaidensa työntekijät töissä.
”Sitä on liikkeellä. Nimittäin erilaista työterveyttä.”
Näin me sen tahdoimme sanoa. Helsinkiin rantautuu liikkeellä oleva ilmiö, joka on vastaus työelämässä tapahtuvaan jatkuvaan muutokseen. Tämän kansankielisen tokaisun takana ja kasvoina seisoivat Finlan työterveysasiantuntijat, jotka toivottivat alueen yritykset ja työntekijät tervetulleeksi avajaisiin.
Kampanjakokonaisuus
Kampanjan kerrontakeinoina olivat mm. sairaslomatodistusta muistuttavat kutsukirjeet, personoidut sähköpostikirjeet sekä WhatsApp-keskusteluja ja leffateasereitä muistuttavat online-mainokset, jotka kohdennettiin tarkasti Facebookiin ja LinkedIniin. Kokonaisuuden maalina oli Finlan verkkosivuille luotu kampanjasivu. Kampanjakonseptin ja tapahtumasisällön lisäksi sinne koostettiin asiakastarinoita, tulevat webinaarit sekä syitä valita Finla työterveyskumppanikseen.
Vuoden vaihtuessa kampanja julkaistiin maailmalle. Ilmoittautuneiden määrä avajaisiin oli kaikille positiivinen yllätys. Asiakkaiden kiinnostuksen lisäksi myös Finlan oma väki koki konseptin omakseen ja yrityksen sisäistä tiimihenkeä nostattavaksi. Kampanja nosti jalustalle Finlan asiantuntijat ja teki heistä työterveyden uusia sankareita. Ja aivan ansaitusti; ovathan he yhdessä luomassa jotain uutta.
Avajaiset olivat onnistuneet ja tunnelma oli hyvä. Myös online-luvut kertovat, että onnistuimme saamaan viestin perille. Tästä on hyvä jatkaa. Kuin huomaamatta myös konsepti jatkaa elämäänsä ja kasvaa eteenpäin. Sitä on edelleen liikkeellä – Nimittäin erilaista työterveyttä.
