Blogi | 27.11.2018

Hakukoneoptimointi (engl. search engine optimization, SEO) on käsitteenä kulkenut internetin historiankirjoissa jo melko rehvakkaan siivun verran. Sivustoja ryhdyttiin hienosäätämään nimenomaan hakukoneita silmällä pitäen jo 90-luvun puolivälissä, ja näin parikymmentä vuotta myöhemmin muutaman webmasterin harrastuksesta on kehkeytynyt hurjimpien arvioiden mukaan jopa 70 miljardin dollarin arvoon kasvanut bisnes. Ja tämä vain Yhdysvalloissa.

Meillä kotoisassa Suomessa tuskin voidaan puhua vielä yhtä suurista lukemista, mutta aihe on herättänyt keskustelua ja kiinnostusta useilla eri toimialoilla jo hyvän aikaa. Eikä mikään ihme, kun ajatellaan, kuinka arkinen asia tiedonhaku on. Kauas on tultu ajoista, jolloin seutukunnan etevimmästä peltisepästä kyseltiin Esson baarissa tai neuvoa vieraan kaupungin parhaasta ravintolasta kysyttiin vastaan tulleilta paikallisilta. Olisi inhorealistista väittää, että joka ikinen asia selvitettäisiin puhelimen ruudulta, mutta jo vuonna 2016 suomalaiset tekivät 30 miljoonaa hakua Googlessa päivittäin. Se on aika paljon.

Kärjistäen hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla näistä kymmeniä miljoonia hakuja tekevistä verkkosurffaajista pyritään ohjaamaan se sopivin osa omalle sivustolle – omien tuotteiden, palveluiden ja tiedon ääreen. Vierasperäisiä sanoja karttavat voisivat puhua hakukoneparhauttamisesta, sillä pohjimmiltaan kyse on juurikin tästä; omasta sivustosta halutaan tehdä kohderyhmälleen paras mahdollinen käyttökokemuksensa ja sisältöjensä puolesta. Tähän myös kulminoituvat hakukoneoptimoinnin periaatteet ja taktiikat.

Hakukoneoptimointi eli SEO - mitä se on?

Mikä saa hakukoneen sykkimään?

Päästäkseen kiinni hakukoneoptimointiin tarvitsee pureskella myös itse hakukoneiden toimintaa. Taustalla jylläävien, hakutulosten muodostumiseen johtavien algoritmien toiminnan ymmärtäminen vaatii jo keskimääräistä korkeampaa tutkintoa, eikä näitä salaisuuksia järin kernaasti Googlen kaltaisten organisaatioiden ulkopuolelle jaetakaan. Sen verran olemme kuitenkin vuosien aikana oppineet, että raa’asti yksinkertaistettuna hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen:

  • laadukasta tietoa
  • relevanttia tietoa
  • laadukasta käyttökokemusta

Yllä oleva listaus ei ole missään nimessä kivitauluun kirjoitetut käskyt tai absoluuttinen totuus. Hakutuloksiin liittyviä spekuloituja muuttujia tuntuukin olevan lähes rajaton määrä riippuen siitä, keneltä kysytään ja algoritmien lisäksi pelissä on myös ihmisten tekemiä arvioita. Google on jopa raottanut verhoa näiden manuaalisten arvioiden takana, mistä voi saada lisävinkkejä laatukriteereiden määrittelyyn.

SEOn kannalta sisältö on olennaisen tärkeässä asemassa

Sisältö on kuningas ja laatu hänen mandaattinsa

Kaiken keskustellun taustalla kulkee kuitenkin sama ajatus. Mitä laadukkaampaa tietoa on saatavilla, mitä paremmin se vastaa tiedonhakijan tekemiä kyselyjä ja mitä paremman käyttökokemuksen kanssa se on tarjoiltu, sitä helpompaa kyseisen tiedon suosittelu kyseessä olevalle hakijalle on. Ajatusketju johtaa lopulta siihen, että tämä tieto sijoittuu hakutuloksiin muita paremmin.

Kuulostaa kohtalaisen suoraviivaiselta, eikö vain? Hakukoneoptimointi onkin yksinkertaisimmillaan melko simppeliä toimintaa, joka kulminoituu sisällöntuotantoon. Siihen liittyvä tutkimus, teknisten muuttujien huomiointi, käytettävyyden ymmärrys ja tietysti tehdyn työn mittaus ovatkin niitä tekijöitä, joiden myötä seinä saattaa nousta pystyyn, puhumattakaan kaikesta toiminnasta, joka ei liity itse sivustoon.

Tärkeintä on kuitenkin tuntea kohderyhmänsä. Mitä he etsivät hakukoneista? Mitä he hauillaan tarkoittavat? Millaista tietoa he tarvitsevat tehdäkseen päätöksensä? Tällaisen pohdinnan kautta omaa sisällöntuotantoaan voi ohjata enemmän kohderyhmiä ja asiakkaita kiinnostavaan suuntaan. Kun kaikki sujuu kuin siellä eräässä Vaasan Västervikissä sijaitsevalla huvilalla, nämä samat asiakkaat myös löytävät sisältösi helpommin. Ajan myötä tämä alkaa myös näkyä sivustokävijöiden määrässä, mikä puolestaan johtaa – toivon mukaan – myös yhteydenottoihin ja kauppaan.

Miksi optimoida?

Tässä vaiheessa palaset ovat saattaneet jo alkaa loksahdella kohdalleen sen osalta, miksi hakukoneoptimointia tehdään. Aatteellisimmat valon ritarit kehuvat luovansa parempia sisältöjä ja ylivertaisia käyttökokemuksia maailman kansalaisille (mikä toki pitää täysin paikkansa), mutta analyyttisimmille tyypeille voi riittää vastaukseksi myös se, että paremmat sijoitukset hakutuloksissa johtavat suurempaan määrään sivustokävijöitä. Toki hakutulosten kärkipaikkojen hallitsija nousee paljon esille ja voi tätä kautta vakiinnuttaa paikkaansa toimialansa auktoriteettina, jonka sana vastaa parasta saatavilla olevaa tietoa.

Tiedonhakijat ymmärtävät tätä nykyä melko hyvin itsekin, että hakutulokset sijoitetaan sen mukaan, mitä tiedonlähdettä pidetään luotettavimpana ja sopivimpana tehdyn kyselyn tiimoilta. Maksetut mainokset on merkitty jo melko selkeästi hakutuloksiin ja tiedonhakijat voivat pitää luonnollisia hakutuloksia tästä johtuen luotettavampana tiedonlähteenä. Tämä johtaa taas siihen, että suuri osa tiedonhakijoista siirtyy hakutuloksissa ensimmäisellä sijalla olevaan linkkiin tutkiakseen, löytyvätkö vastaukset kysymyksiin sitä kautta. Parhaimmillaan ensimmäisen linkin klikkausten osuuden on spekuloitu olevan jopa 50 % tiedonhakijoista, mutta 30–40 % lienee tänä päivänä lähempänä totuutta.

Älä harhaile kauas ydintoiminnastasi

Tiedonhakijoiden maksimaalinen haalinta haun kuin haun äärestä omalle sivustolle voi olla houkutteleva ajatus, mutta tässä on syytä katsoa askeleen verran ensimmäistä klikkausta pidemmälle. Jos onnistuisin vaikka itse luomaan Bermudan blogiin sisältöä, joka sijoittuisi hakutulosten ensimmäiselle paikalle Suomen presidentteihin liittyvillä haulla, niin olisihan se siistiä ja sivua käytäisiin varmasti lukemassa. Entä sen jälkeen? Olisivatko kävijät kiinnostuneita markkinoinnin palveluista? Tuskinpa. Johtoryhmälle kelpaisi esitellä raporttia kasvaneesta sivustoliikenteestä, mutta kun puhe siirtyisi siihen, kuinka monta liidiä näistä onnistuttiin kerryttämään, tulisi hiljaista. Sisällön aihepiirit onkin järkevämpi etsiä mahdollisimman läheltä omaa liiketoimintaa.

Hakukoneoptimoinnin pointti ei ole kasvattaa sivuston liikennettä kohtuuttoman suuriin mittasuhteisiin, vaan tavoittaa oikeat kohderyhmät ja potentiaaliset ostajat mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla heille relevanttia sisältöä. Tämän vuoksi sivustolle kuin sivustolle on hyvä määritellä maalit, joihin kävijöitä halutaan ohjata. Hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta ja kannattavuuttakin on helpompi perustella, kun raportoinnissa voidaan osoittaa, mitä kävijät ovat sivustolle saavuttuaan tehneet.

SEO on jatkuvaa työtä

Otsikon mukaiseen aiheeseen on viitattu Bermudan blogissa aikaisemminkin. Anne huomauttaa blogisarjansa ”Mitä maksaa?” viimeisessä osassa, että markkinointi ei ole koskaan valmis. Timo on puolestaan kirjoittanut samasta asiasta verkkosivustojen näkökulmasta. Myös hakukoneoptimointi edellyttää pitkäaikaista sitoutumista jo kilpailutilanteenkin puolesta. Jos juoksukisan aikana hidastaa kävelytahtiin, mutta kilpakumppanit pinkovat edelleen tuhatta ja sataa eteenpäin, jää väistämättä jälkeen. Kun toimenpidesuunnitelma ja tavoitteet on asetettu pidemmälle aikavälille, saat enemmän irti markkinoinnistasi, sivustostasi ja hakukoneista. Lyhyet tehoiskut ja pistot sinne tänne voivat tuoda tilapäistä hyötyä ja helpotusta, mutta pitkällä aikavälillä odotuksiaan ei kannata asettaa korkealle. Omien kokemusteni perusteella hakukoneoptimointi on tuottanut eniten hyötyä systemaattisesti ja pidemmällä aikavälillä toimittaessa.

Hakukoneet itsessäänkin voivat toimia hämäläiseen tapaan melko maltillisella tahdilla. Julkaistu artikkeli löytää varmasti tiensä hakutuloksiin joidenkin päivien aikana, mutta kärkipaikoille sijoittuminen ottaa aikansa. Maltti on siis valttia ja mikäli tähtäimessä on nopeiden tulosten tavoittelu, eurojaan kannattaa sijoittaa ensisijaisesti maksettuun mainontaan. Mikäli olet kuitenkin valmis pitkäjänteiseen työskentelyyn, hakukoneoptimointi voi tuottaa todella kovaa tulosta.

Mitä on järkevää tehdä itse?

Hakukoneoptimointi on aikaa vaativaa työtä, joka ei tarjoa oikotietä onneen. Mikäli hakukoneet kuitenkin kuuluvat olennaisena osana markkinointistrategiaanne, on optimoinnin ohi vaikeaa katsoa. Maksettu mainonta ja hakukoneoptimointi tukevat sujuvasti toisiaan, ja etenkin mainonnan suhteen kilpaillummilla toimialoilla on nimenomaan luonnollisten hakutulosten avulla mahdollista säästää mainonnan kuluissa.

Mikäli aikaa ja osaamista löytyy, pystyy toimivaa hakukoneoptimointia toteuttamaan itsekin. Yleensä kannattaa kuitenkin hyödyntää asiantuntijan apua ainakin alkuun pääsemisessä. Asiansa osaava SEO-seppä osaa ohjata huomioimaan sisällöntuotannossa tärkeimmät asiat, auttaa avainsanojen analysoinnissa ja valinnassa sekä tietysti mittareiden määrittelemisessä. Tarvittaessa apua löytyy varmasti itse sisältöjen tuottamiseenkin, kunhan huolehditaan, että vieraskynän tuottama teksti sopii myös oman brändin suuhun. Parhaimmillaan hakukoneoptimointi onkin aktiivista kommunikointia ja yhdessä tekemistä ulkopuolisen kumppanin kanssa.

Mitä SEOn suhteen kannattaa tehdä itse?

Tunnista osaamisesi rajat

Hakukoneoptimoinnin parissa kannattaa tunnistaa omat ja osaamisensa rajat ja toimia niiden puitteissa. Mikäli optimointiin liittyvät asiat arveluttavat tai tuntuvat epäselviltä, pyydä niihin reippaasti apua. Liian usein satasten säästöillä saadaan aikaan tuhansien – ehkäistävissä olleita – vahinkoja. Myös esimerkiksi sivustouudistusten yhteydessä suunnittelupöydän ääreen kannattaa saattaa SEO-asiantuntija ihan viimeistään ennen julkaisua. Hakukoneoptimointia ymmärtävä silmäpari osaa huomauttaa vaaranpaikoista ja ennaltaehkäistä julkaisun yhteydessä koituvia harmeja.

Hakukoneoptimointi on kaikille

Hakukoneoptimointi on läsnä lähes kaikessa, mikä liittyy sivustoihin ja sisältöihin. Jos se on hakukoneiden löydettävissä, se on myös optimoitavissa. Olemme päässeet tämänkin kirjoituksen myötä vasta alkuun SEO-matkalla, mutta mikäli kiinnostuit ja haluat kuulla lisää siitä, miten hakukoneoptimointi voisi hyödyttää juuri sinua ja yritystäsi, ota meihin yhteyttä ja sovitaan tällit.

Blogisarjan seuraavassa osassa käsittelen yllättävänkin yleistä harhaluuloa, eli sitä, kuinka hakukoneoptimointia pidetään helposti vain B2C-yritysten ja verkkokauppojen hommana. Hakukoneille ja optimoinnille on olennaisen tärkeä paikka myös B2B-yritysten markkinoinnissa. Mutta tästä siis lisää seuraavalla kerralla.

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää