Luettavissa 8 minuutissa

Hakukone­optimointi – Mitä ja miksi?

Hakukoneoptimointi (engl. search engine optimization, SEO) on käsitteenä kulkenut internetin historiankirjoissa jo melko rehvakkaan siivun verran. Sivustoja ryhdyttiin hienosäätämään nimenomaan hakukoneita silmällä pitäen jo 90-luvun puolivälissä, ja näin parikymmentä vuotta myöhemmin muutaman webmasterin harrastuksesta on kehkeytynyt hurjimpien arvioiden mukaan jopa 70 miljardin dollarin arvoon kasvanut bisnes. Ja tämä vain Yhdysvalloissa.

Meillä kotoisassa Suomessa tuskin voidaan puhua vielä yhtä suurista lukemista, mutta aihe on herättänyt keskustelua ja kiinnostusta useilla eri toimialoilla jo hyvän aikaa. Eikä mikään ihme, kun ajatellaan, kuinka arkinen asia tiedonhaku on. Kauas on tultu ajoista, jolloin seutukunnan etevimmästä peltisepästä kyseltiin Esson baarissa tai neuvoa vieraan kaupungin parhaasta ravintolasta kysyttiin vastaan tulleilta paikallisilta. Olisi inhorealistista väittää, että joka ikinen asia selvitettäisiin puhelimen ruudulta, mutta jo vuonna 2016 suomalaiset tekivät 30 miljoonaa hakua Googlessa päivittäin. Se on aika paljon.

Kärjistäen hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla näistä kymmeniä miljoonia hakuja tekevistä verkkosurffaajista pyritään ohjaamaan se sopivin osa omalle sivustolle – omien tuotteiden, palveluiden ja tiedon ääreen. Vierasperäisiä sanoja karttavat voisivat puhua hakukoneparhauttamisesta, sillä pohjimmiltaan kyse on juurikin tästä; omasta sivustosta halutaan tehdä kohderyhmälleen paras mahdollinen käyttökokemuksensa ja sisältöjensä puolesta. Tähän myös kulminoituvat hakukoneoptimoinnin periaatteet ja taktiikat.

Hakukoneoptimointi eli SEO - mitä se on?

Mikä saa hakukoneen sykkimään?

Päästäkseen kiinni hakukoneoptimointiin tarvitsee pureskella myös itse hakukoneiden toimintaa. Taustalla jylläävien, hakutulosten muodostumiseen johtavien algoritmien toiminnan ymmärtäminen vaatii jo keskimääräistä korkeampaa tutkintoa, eikä näitä salaisuuksia järin kernaasti Googlen kaltaisten organisaatioiden ulkopuolelle jaetakaan. Sen verran olemme kuitenkin vuosien aikana oppineet, että raa’asti yksinkertaistettuna hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen:

  • laadukasta tietoa
  • relevanttia tietoa
  • laadukasta käyttökokemusta

Yllä oleva listaus ei ole missään nimessä kivitauluun kirjoitetut käskyt tai absoluuttinen totuus. Hakutuloksiin liittyviä spekuloituja muuttujia tuntuukin olevan lähes rajaton määrä riippuen siitä, keneltä kysytään ja algoritmien lisäksi pelissä on myös ihmisten tekemiä arvioita. Google on jopa raottanut verhoa näiden manuaalisten arvioiden takana, mistä voi saada lisävinkkejä laatukriteereiden määrittelyyn.

SEOn kannalta sisältö on olennaisen tärkeässä asemassa

Sisältö on kuningas ja laatu hänen mandaattinsa

Kaiken keskustellun taustalla kulkee kuitenkin sama ajatus. Mitä laadukkaampaa tietoa on saatavilla, mitä paremmin se vastaa tiedonhakijan tekemiä kyselyjä ja mitä paremman käyttökokemuksen kanssa se on tarjoiltu, sitä helpompaa kyseisen tiedon suosittelu kyseessä olevalle hakijalle on. Ajatusketju johtaa lopulta siihen, että tämä tieto sijoittuu hakutuloksiin muita paremmin.

Kuulostaa kohtalaisen suoraviivaiselta, eikö vain? Hakukoneoptimointi onkin yksinkertaisimmillaan melko simppeliä toimintaa, joka kulminoituu sisällöntuotantoon. Siihen liittyvä tutkimus, teknisten muuttujien huomiointi, käytettävyyden ymmärrys ja tietysti tehdyn työn mittaus ovatkin niitä tekijöitä, joiden myötä seinä saattaa nousta pystyyn, puhumattakaan kaikesta toiminnasta, joka ei liity itse sivustoon.

Tärkeintä on kuitenkin tuntea kohderyhmänsä. Mitä he etsivät hakukoneista? Mitä he hauillaan tarkoittavat? Millaista tietoa he tarvitsevat tehdäkseen päätöksensä? Tällaisen pohdinnan kautta omaa sisällöntuotantoaan voi ohjata enemmän kohderyhmiä ja asiakkaita kiinnostavaan suuntaan. Kun kaikki sujuu kuin siellä eräässä Vaasan Västervikissä sijaitsevalla huvilalla, nämä samat asiakkaat myös löytävät sisältösi helpommin. Ajan myötä tämä alkaa myös näkyä sivustokävijöiden määrässä, mikä puolestaan johtaa – toivon mukaan – myös yhteydenottoihin ja kauppaan.

Miksi optimoida?

Tässä vaiheessa palaset ovat saattaneet jo alkaa loksahdella kohdalleen sen osalta, miksi hakukoneoptimointia tehdään. Aatteellisimmat valon ritarit kehuvat luovansa parempia sisältöjä ja ylivertaisia käyttökokemuksia maailman kansalaisille (mikä toki pitää täysin paikkansa), mutta analyyttisimmille tyypeille voi riittää vastaukseksi myös se, että paremmat sijoitukset hakutuloksissa johtavat suurempaan määrään sivustokävijöitä. Toki hakutulosten kärkipaikkojen hallitsija nousee paljon esille ja voi tätä kautta vakiinnuttaa paikkaansa toimialansa auktoriteettina, jonka sana vastaa parasta saatavilla olevaa tietoa.

Tiedonhakijat ymmärtävät tätä nykyä melko hyvin itsekin, että hakutulokset sijoitetaan sen mukaan, mitä tiedonlähdettä pidetään luotettavimpana ja sopivimpana tehdyn kyselyn tiimoilta. Maksetut mainokset on merkitty jo melko selkeästi hakutuloksiin ja tiedonhakijat voivat pitää luonnollisia hakutuloksia tästä johtuen luotettavampana tiedonlähteenä. Tämä johtaa taas siihen, että suuri osa tiedonhakijoista siirtyy hakutuloksissa ensimmäisellä sijalla olevaan linkkiin tutkiakseen, löytyvätkö vastaukset kysymyksiin sitä kautta. Parhaimmillaan ensimmäisen linkin klikkausten osuuden on spekuloitu olevan jopa 50 % tiedonhakijoista, mutta 30–40 % lienee tänä päivänä lähempänä totuutta.

Älä harhaile kauas ydintoiminnastasi

Tiedonhakijoiden maksimaalinen haalinta haun kuin haun äärestä omalle sivustolle voi olla houkutteleva ajatus, mutta tässä on syytä katsoa askeleen verran ensimmäistä klikkausta pidemmälle. Jos onnistuisin vaikka itse luomaan Bermudan blogiin sisältöä, joka sijoittuisi hakutulosten ensimmäiselle paikalle Suomen presidentteihin liittyvillä haulla, niin olisihan se siistiä ja sivua käytäisiin varmasti lukemassa. Entä sen jälkeen? Olisivatko kävijät kiinnostuneita markkinoinnin palveluista? Tuskinpa. Johtoryhmälle kelpaisi esitellä raporttia kasvaneesta sivustoliikenteestä, mutta kun puhe siirtyisi siihen, kuinka monta liidiä näistä onnistuttiin kerryttämään, tulisi hiljaista. Sisällön aihepiirit onkin järkevämpi etsiä mahdollisimman läheltä omaa liiketoimintaa.

Hakukoneoptimoinnin pointti ei ole kasvattaa sivuston liikennettä kohtuuttoman suuriin mittasuhteisiin, vaan tavoittaa oikeat kohderyhmät ja potentiaaliset ostajat mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla heille relevanttia sisältöä. Tämän vuoksi sivustolle kuin sivustolle on hyvä määritellä maalit, joihin kävijöitä halutaan ohjata. Hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta ja kannattavuuttakin on helpompi perustella, kun raportoinnissa voidaan osoittaa, mitä kävijät ovat sivustolle saavuttuaan tehneet.

SEO on jatkuvaa työtä

Otsikon mukaiseen aiheeseen on viitattu Bermudan blogissa aikaisemminkin. Anne huomauttaa blogisarjansa ”Mitä maksaa?” viimeisessä osassa, että markkinointi ei ole koskaan valmis. Timo on puolestaan kirjoittanut samasta asiasta verkkosivustojen näkökulmasta. Myös hakukoneoptimointi edellyttää pitkäaikaista sitoutumista jo kilpailutilanteenkin puolesta. Jos juoksukisan aikana hidastaa kävelytahtiin, mutta kilpakumppanit pinkovat edelleen tuhatta ja sataa eteenpäin, jää väistämättä jälkeen. Kun toimenpidesuunnitelma ja tavoitteet on asetettu pidemmälle aikavälille, saat enemmän irti markkinoinnistasi, sivustostasi ja hakukoneista. Lyhyet tehoiskut ja pistot sinne tänne voivat tuoda tilapäistä hyötyä ja helpotusta, mutta pitkällä aikavälillä odotuksiaan ei kannata asettaa korkealle. Omien kokemusteni perusteella hakukoneoptimointi on tuottanut eniten hyötyä systemaattisesti ja pidemmällä aikavälillä toimittaessa.

Hakukoneet itsessäänkin voivat toimia hämäläiseen tapaan melko maltillisella tahdilla. Julkaistu artikkeli löytää varmasti tiensä hakutuloksiin joidenkin päivien aikana, mutta kärkipaikoille sijoittuminen ottaa aikansa. Maltti on siis valttia ja mikäli tähtäimessä on nopeiden tulosten tavoittelu, eurojaan kannattaa sijoittaa ensisijaisesti maksettuun mainontaan. Mikäli olet kuitenkin valmis pitkäjänteiseen työskentelyyn, hakukoneoptimointi voi tuottaa todella kovaa tulosta.

Mitä on järkevää tehdä itse?

Hakukoneoptimointi on aikaa vaativaa työtä, joka ei tarjoa oikotietä onneen. Mikäli hakukoneet kuitenkin kuuluvat olennaisena osana markkinointistrategiaanne, on optimoinnin ohi vaikeaa katsoa. Maksettu mainonta ja hakukoneoptimointi tukevat sujuvasti toisiaan, ja etenkin mainonnan suhteen kilpaillummilla toimialoilla on nimenomaan luonnollisten hakutulosten avulla mahdollista säästää mainonnan kuluissa.

Mikäli aikaa ja osaamista löytyy, pystyy toimivaa hakukoneoptimointia toteuttamaan itsekin. Yleensä kannattaa kuitenkin hyödyntää asiantuntijan apua ainakin alkuun pääsemisessä. Asiansa osaava SEO-seppä osaa ohjata huomioimaan sisällöntuotannossa tärkeimmät asiat, auttaa avainsanojen analysoinnissa ja valinnassa sekä tietysti mittareiden määrittelemisessä. Tarvittaessa apua löytyy varmasti itse sisältöjen tuottamiseenkin, kunhan huolehditaan, että vieraskynän tuottama teksti sopii myös oman brändin suuhun. Parhaimmillaan hakukoneoptimointi onkin aktiivista kommunikointia ja yhdessä tekemistä ulkopuolisen kumppanin kanssa.

Mitä SEOn suhteen kannattaa tehdä itse?

Tunnista osaamisesi rajat

Hakukoneoptimoinnin parissa kannattaa tunnistaa omat ja osaamisensa rajat ja toimia niiden puitteissa. Mikäli optimointiin liittyvät asiat arveluttavat tai tuntuvat epäselviltä, pyydä niihin reippaasti apua. Liian usein satasten säästöillä saadaan aikaan tuhansien – ehkäistävissä olleita – vahinkoja. Myös esimerkiksi sivustouudistusten yhteydessä suunnittelupöydän ääreen kannattaa saattaa SEO-asiantuntija ihan viimeistään ennen julkaisua. Hakukoneoptimointia ymmärtävä silmäpari osaa huomauttaa vaaranpaikoista ja ennaltaehkäistä julkaisun yhteydessä koituvia harmeja.

Hakukoneoptimointi on kaikille

Hakukoneoptimointi on läsnä lähes kaikessa, mikä liittyy sivustoihin ja sisältöihin. Jos se on hakukoneiden löydettävissä, se on myös optimoitavissa. Olemme päässeet tämänkin kirjoituksen myötä vasta alkuun SEO-matkalla, mutta mikäli kiinnostuit ja haluat kuulla lisää siitä, miten hakukoneoptimointi voisi hyödyttää juuri sinua ja yritystäsi, ota meihin yhteyttä ja sovitaan tällit.

Blogisarjan seuraavassa osassa käsittelen yllättävänkin yleistä harhaluuloa, eli sitä, kuinka hakukoneoptimointia pidetään helposti vain B2C-yritysten ja verkkokauppojen hommana. Hakukoneille ja optimoinnille on olennaisen tärkeä paikka myös B2B-yritysten markkinoinnissa. Mutta tästä siis lisää seuraavalla kerralla.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
12.12.2018
Mitä Marketing Business Battle opetti markkinoinnin ammattilaiselle?
Lue lisää
Blogi
15.11.2018
Business 2 business. Past 2 future.
Lue lisää
Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Ihmiset
26.10.2018
Venla Paanila
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
20.09.2018
Lotta Pesonen
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää