Luettavissa 4 minuutissa

Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata

Sarjan viimeisessä osassa pohdiskelen yrityksen ja mainostoimiston yhteistyön arviointivaihetta. Kuinka selviää, oliko markkinointisuunnittelu toimiston kanssa rahansa arvoista, ja kannattaako yhteistä taivalta jatkaa? Palataan hetkeksi takaisin tarjouspyyntövaiheeseen, jolloin toimiston kanssa käydään läpi tulevan projektin tavoitteita:
Jos jo alussa ei olla yhteisesti määritelty, mitä tavoitellaan ja millaisilla mittareilla, on projektin lopulla hankalampaa arvioida, päästiinkö toivottuihin tavoitteisiin.
Data – tuo tämän päivän trendisana, jota ilman markkinointia on oikeastaan turha lähteä edes suunnittelemaan. Sen avulla voidaan analysoida projektin kokonaisvaikutusta esim. näkyvyyteen tai myyntiin. On olemassa markkinointidataa, jota voi analysoida reaaliaikaisesti kampanjan aikana – mutta on myös dataa, joka voi selvitä vasta vuosien päästä projektin aloituksesta. Siispä nimeän nämä tyypit nopeaksi ja hitaaksi dataksi.

Nopean ja mitattavan datan esimerkkejä

  • Sivuston analytiikka: kuinka esimerkiksi online-kampanja vaikutti sivuston kävijämäärään tai ihmisten käyttäytymiseen sivustolla? Tuliko tiettyjen online-mainosten kautta liidejä, yhteydenottopyyntöjä, osallistumisia arvontaan tai esimerikisi uutiskirjetilauksia?
  • Ennen / jälkeen -tutkimukset: kohderyhmän haastattelut tai esim. tyytyväisyystutkimukset ennen projektia ja sen jälkeen. Kuinka kampanja vaikutti tuloksiin?
  • Some-analytiikka: kuinka some-kampanja vaikutti some-kanavien seuraajamäärään, julkaisujen reaktioihin, ja miten laajaa oli sekä orgaaninen että maksettu näkyvyys?
  • B2C-myyntiluvut: poikkesiko kivijalkaliikkeen kävijöiden ja ostosten määrä kampanjan aikana? Kuinka paljon verkkokauppasivustolle tuli ostoksia tai ostoa selvästi harkitsevia kävijöitä online-kampanjan ansiosta? Kuinka paljon yritykselle tuli tarjouspyyntöjä kampanjan ansiosta?
Tulosten mittaus ja niistä raportointi on tietysti helpompaa digikampanjoissa, joista saa konkreettista dataa ja numeraalisia lukuja. Jos projektin tuotoksena tehdään esimerkiksi esite tai muuta myynnintukimateriaalia, täytyy tulokset kaivaa muutoin, esimerkiksi palautekyselynä myyjiltä tai asiakkailta, jotka ovat käyttäneet materiaalia tietyn ajan.

Hidas ja strategisesti arvioitava data

Jos operatiivisten kampanjoiden sijaan tehdään strategisempaa brändityötä ja maalataan suurempia kuvia, on haastavampaa arvioida tehdyn työn merkitystä lyhyellä aikavälillä. Bermudan strategisessa kolmiossa painotetaan, että markkinoinnin tulee johtaa myyntiin, mutta useimmat asiakkaamme myyvät sellaisia tuotteita tai palveluita, joiden myyntiprosessi voi olla jopa vuosia:
On eri asia myydä kenkiä verkkokaupassa kuin esimerkiksi IoT-palveluita suurille yritysketjuille, isoja renkaita laitevalmistajille, tai kivenmurskaimia maailmanlaajuisille kaivosyrityksille.
Hitaasta datasta puhuttaessa myyntiin ei (useimmiten) vaikuta yksittäinen somevideo, vaan kokonaisvaltainen ja pitkäkestoinen myyntityö. On siis haastavampaa projektin päätöspalaverissa perustella projektin vaikuttavuutta, jos asiakkaan ostopäätöksen hetki on vasta hamassa tulevaisuudessa. Voi myös olla, että tällä hetkellä hyväksi havaittu materiaali ei toimikaan enää vuoden päästä. 
Mitä pidempi myyntiprosessi tuotteella tai palvelulla on, sitä enemmän tehtyjä markkinointimateriaaleja tulisi tutkia ja kehittää myös myyntiprosessin aikana.

Jatkaako vai eikö jatkaa?

Koko blogisarjani on perustunut siihen, kuinka auttaa markkinoinnin ostajaa päätöksissään mainostoimistoprojektien aikana. Loppuvaiheessa, kun yrityksen johtoportaalla on käsissään projektin lopputuotoksia, raportteja sekä analytiikkaa, pitäisi jo luultavasti tehdä jonkinlaista päätöstä toimistoyhteistyön jatkosta.

Suosittelen pohdittavaksi seuraavia asioita:

  1. Saavutettiinko toivotut tavoitteet? Jos ei, oliko se toimistosta riippuvaa vai jostain muista tekijöistä, joihin toimisto ei voinut vaikuttaa?
  2. Kuinka kommunikointi ja asiakaspalvelu sujui yhteistyön ajan? Jos ilmeni puutteita, tunnistiko toimistokin puutteet, ja onko kumpikin osapuoli valmis kehittämään yhteistyötä ja viestintää?
  3. Saitko yhteistyöltä mitä odotit? Jos odotit taktista suorittamista, oletko tyytyväinen lopputuloksiin? Jos odotit strategisempaa paneutumista, pääsikö toimisto sisälle yrityksesi ajatusmaailmaan? Tuntuuko toimisto olevan nyt osa teidän tiimiä?
  4. Saitko jotain extraa? Osoittiko toimisto olevasi kiinnostunut kehittämään muitakin osa-alueita liiketoiminnassasi, kuin vain sovittuun projektiin liittyviä asioita?
  5. Vaikka sait dataa, osasiko toimisto myös määritellä millaisia jatkotoimenpiteitä tulisi tehdä datan perusteella?
  6. Mitä maksoi? Oletko tietoinen millainen määrä toimistossa tehtiin työtä, minkäkokoisella tiimillä ja millaisella panostuksella? Entä toisinpäin: aiheutuiko yrityksesi päässä olevista muutoksista toimistolle yllättäviä lisäkustannuksia?

Markkinointi ei ole koskaan valmis

Vaikka tietty markkinointiprojekti tai toimistoyhteistyö päättyisi, markkinoinnista vastaavan tulisi kuitenkin tiedostaa, että markkinointia tulisi kehittää jatkuvasti. Vaikka nettisivuprojekti loppuu, nettisivuja tulisi analysoida sekä kehittää tulosten mukaan. Vaikka yritykselle tehdään brändin kirkastus, brändisi ei välttämättä ole yhtä kirkas tai ajankohtainen enää kahden vuoden päästä.
Siispä, pidä yrityksesi ja mainostoimistosi hereillä. Haasta heidät kehittämään markkinointia ja siirtymään myös laatikon ulkopuolelle – ideoimaan ja testaamaan uusia tapoja tehdä markkinointia. Vain siten erotut kilpailijoista.

Viimeisimmät artikkelit

Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Ihmiset
20.09.2018
Lotta Pesonen
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää