”Tahtomme on, että valikoimia kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Jotta kaupasta tulee pitkässä juoksussa asiakkaidensa näköinen.”
Mikko Salmia
Vähittäiskauppa elää rajua hintakilpailun aikaa. Mutta entä kun kauppias haluaakin perustaa konseptin, jonka kilpailuvaltti on laatumielikuva ja tunne? Kuulostaa joltain missä Bermuda haluaa olla mukana!
Tarinaahan ei keksitä. Se löydetään. Kauppias Salmia kutsuttiin kertomaan bermudalaisille mitä hän kaupaltaan haluaa. Esiin nousi monta hyvää avainsanaa, joista koimme, että inspiroivuus on ”se juttu”. Tämä oli sikäli helppoa, että saatoin käyttää itseäni kohderyhmämäärittelyn apuna. Ja vaikka ketjun edulliset tuotesarjat ovat monesti ostoskorini perusta, haluan nimenomaan inpiroitua laajasta vaihtuvasta ja ajanmukaisesta valikoimasta. Paitsi minua, kaupan tulee inspiroida sekä tarkan budjetin opiskelijaa, että elämysmatkailijaa.
Koska kauppiaalla on vahva ja täysin yhtenäinen näkemys kanssamme siitä millainen on hyvä kauppa, oli meidän tehtävämme siis rohkaista kauppiasta nostamaan rohkeasti esille tuo oma kulmansa ja kertoa miten se jalkautetaan eri kanaviin.
Kaupan oma ilme ja ääni
Taustalla on ketju, jolla on oma vahva markkinointikoneistonsa. Perusnäkyvyys nojaa tarjouksiin ja hintakilpailuun. Meidän tehtävämme oli tuoda esiin kauppiaan oma visio.
Yksi kaupan perustekijöistä on paikallisuus. ”Tamperelainen twisti.” Kauppias halusi tämän esiin isosti kaupan sisään, joten Imatran oma Sami Partanen suunnitteli näkyvälle paikalle koko seinäpinnan levyisen Tampere-silhuetin. Silhuetti sai seuraa kaupan logosta, sloganista sekä avainsanoista.
Seinältä tämä kaupan tunniste levisi laajalti kaupan sisustukseen sekä kaupan ennakkomarkkinointimateriaaleihin. Esimerkiksi Aamulehden avajais-teaserissa ei ollut poikeuksellisesti mainittu yhtään tuotetta eikä hintaa. Tilalla oli kaupan oma perusviesti ja ilme, jotka taas Jon Judén tyylitteli, ympäten mukaan Tommi Sanin kuvaaman kauppiaan.
Some edellä
Kuukautta ennen kaupan avaamista pystytettiin some-kanavat ja niille suunnitelmat. Facebookissa ja Instagramissa tuotiin esiin kaupan rakentumista ”tiisaten” sekä otettiin pienten tuotepalkintojen innoittamana yleisö mukaan rakentamaan kaupan tarjontaa.
Kauppaa selvästi odotettiin entiselle paikalle ja halusimme korostaa sitä, että kaupasta tehdään mahdollisimman laajan ryhmän oma. Yhdessä kauppiaan vahvan äänen kanssa.
Tästä se lähtee
Markkinoinnille on siis luotu punainen lanka, johon kauppiaan on hyvä tukeutua pitkällä tähtäimellä. Pohjautuuhan se aivan suoraan kauppiaan omaan palveluvisioon. Mahtavinta on se, että tämä menee kahteen suuntaan. Markkinoinnin ydinvisiota käytettiin myös henkilökunnan koulutuksen yhteydessä.
Odotamme innolla seuraavaa askelta, kun näemme miten ydinviesti tavoittaa asiakkaat, kohderyhmäymmärryksemme karttuu. Palvelukokemus ja markkinointi kehittyvät käsi kädessä ja toistensa kautta.