Luettavissa 3 minuutissa

Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon

Toiminnan laajentuessa kansainvälisille markkinoille yrityksen verkkosivusto kokee useimmiten ison muodonmuutoksen sekä ulkoisesti että sisäisesti. Tärkeintä on varmistaa, että käyttäjäkokemus on niin asiakkaan kuin ylläpitäjänkin näkökulmasta miellyttävä.  

Viime blogissaan Maiju avasi, millaista ajatustyötä sivuston tavoitteiden ja sisältöjen osalta kannattaa tehdä ennen kansainvälisille markkinoille siirtymistä. Kun suunnitelmat alkavat hahmottua, on sivuston kehityksessä hyvä ottaa huomioon muutamia asioita. 

Jatkuva sivustokehitys: jos on dataa, älä oleta 

Sivustouudistuksen yhteydessä on hyvä tutkia sitä kokonaisuutena, koska uudistus antaa mahdollisuuden muokata kokonaisvaltaisesti modernin ja paremmin yritystä palvelevan sivuston. Aina uudistus ei kuitenkaan tarkoita täysin kaiken muuttamista – jos perusta on kunnossa, niin sen voi tehdä myös vaiheittain. Tämä sallii sekä myyntistrategian että sivuston hiomisen sen mukaan, millaista dataa ja asiakaspalautetta käytöstä kertyy. Jatkuvan kehityksen tulisi aina perustua kerättyyn dataan, kuten esimerkiksi web-analytiikkaan, heatmap-seurantaan tai konversioiden määrään. Näistä saadun tiedon perusteella pystytään vastata käyttäjän tarpeisiin ja muokata sivustoa sen mukaisesti. 

Hyvä esimerkki vaiheittain toteutettavasta mallista on lokalisoidun sisällön tarjoaminen. Jos aluksi ei ole sisältöä tai resursseja tuottaa sitä riittävästi, voidaan sivuston lokalisoituja kieliversioita toteuttaa kevyemmin tai piilottaa tiettyjä kokonaisuuksia väliaikaisesti. Esimerkiksi blogitekstit tai uutiset voivat löytyä alkuun vain suomeksi ja englanniksi, ja myöhemmin niitä voidaan julkaista myös muilla kielillä. Lokalisoidussa sisällössä pitää kuitenkin huomioida, ettei jätä pois mitään oleellista informaatiota.  

Kehityksen yhteydessä monesti toiminnallisuuksien tarve voi kasvaa. Tehokkaamman myyntiprosessin saavuttamiseksi esimerkiksi CRM-integraatiolla voidaan ohjata sivuston kautta tulevat liidit suoraan myyjille ja tällä tavalla parantaa asiakaskokemusta. Sivuston ominaisuuksia kannattaakin päivittää tarpeen ja kysynnän mukaan.  

Järkevää ylläpitoa ilman koodaria 

Kun ylläpitäjän työstä tehdään mahdollisimman helppoa, sivuston sisällön muokkaamisesta tai toiminnallisuuksien kehittämisestä ei tule pakollista pahaa. Kaikki tarvittava pitää olla päivitettävissä, mutta jos asioita pystytään automatisoimaan, helpottaa se varsinkin silloin, kun puhutaan suurista sisältömääristä. Esimerkiksi isoja määriä toistuvaa dataa ei kannata ylläpitää jokaisella kielellä, vaan järkevämpää voi olla luoda yksi datalähde, jota päivittämällä tieto saadaan kaikkiin mahdollisiin kieliversioihin. 

Ylläpidon helppous korostuu myös siinä kohtaa, kun sisältöjä halutaan lokalisoida. Sivuston täytyy mukautua eri kielien vaihtuviin ja eriäviin tarpeisiin, tekemättä ylläpidosta monimutkaista tai sekavaa. Kun erilaisten elementtien ja asetusten avulla pystytään luomaan lokalisoitua sisältöä, pystytään säilyttämään yhtenäinen kokemus hallintapaneelin puolella. Yksi Bermudan teknisen tekemisen kulmakivi onkin ollut ylläpitäjän haasteet ja niiden ratkaisu. 

Haluatko tietää enemmän kansainvälisestä sivustosuunnittelusta?

”Kun Suomi ei riitä – sivustosuunnittelua kansainvälisellä otteella” -webinaarissa käsitellään huomioitavia asioita, kun suunnitellaan verkkosivustoa kansainvälisille markkinoille – etenkin B2B-bisneksessä.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää