Yhteistyö Bermudan kanssa on ollut sujuvaa ja vaivatonta. Koko Bermudan tiimi aina strategisesta suunnittelijasta copywriteriin ja asiakaspäälliköstä graafikkoon on syventynyt ihailtavalla tavalla kauppakeskusbisneksen ytimeen löytäen sekä Hervannasta että Arabianrannasta uusien brändien sydämet.
Jenna Vehka-aho, Duon kauppakeskuspäällikkö
Kauppakeskukset Arabia ja Duo – persoonallisuutta, yhteisöllisyyttä ja näkyvyyttä brändi- ja sivustouudistuksella sekä pitkäaikaisella yhteistyöllä
Kauppakeskus Arabia ja kauppakeskus Duo ovat NREPin omistamat, lähialueidensa suosimat keskukset Helsingin Arabianrannassa ja Tampereen Hervannassa. Bermudan ja kauppakeskuksien monialaisen tiimin yhteistyön tuloksena molemmille keskuksille on luotu uudistetut, kauppakeskuksien asiakkaita puhuttelevat brändi-ilmeet, visuaaliset tyylit ja sivustot.
Jo vuosia kestäneen yhteistyön aikana brändiuudistuksien hedelmiä on hyödynnetty lukemattomissa eri tarpeissa, kuten vuodenaikojen mukanaan tuomissa kampanjoissa, asiakaslehdissä ja juhlan paikoissa. Kaikki sai alkunsa syvälle sukeltaneista brändien uudelleenmuotoiluista, jotka kantavat yhä tänäkin päivänä.
Brändiuudistuksen tehokkain duetto
Saumaton yhteistyömme kauppakeskus Duon ja kauppakeskus Arabian kanssa sai alkunsa syksyllä 2019, kun yhteinen sävel löytyi jo tarjousvaiheessa. Esittelimme muun muassa idean lapsen ja opiskelijan parivaljakosta kauppakeskus Duon keulahahmoina, mikä istui hervantalaiseen sielunmaisemaan ja tuli valituksi kauppakeskuksen tyylin kantavaksi teemaksi.
Asiakaslähtöiset ensiaskeleet
Kahden kauppakeskuksen rinnakkainen uudistamistyö alkoi vankan pohjan rakentamisesta. Useiden työpajojemme tavoitteena oli löytää ja määritellä selkeästi, miltä molempien kauppakeskuksien tulisi näyttää ja kuulostaa. Siten kauppakeskukset vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja ovat samalla alueidensa omintakeisille tyyleille uskollisia.




”Työpajat ovat olleet laadukkaita ja tehokkaita, mikä on asiakkaan kannalta säästänyt aikaa huomattavasti”, sanoo Arabian kauppakeskuspäällikkö Johanna Harjunmaa.


Kauppakeskusten teettämien kohderyhmäanalyysien pohjalta saimme potkaistua kauppakeskus Arabian ja kauppakeskus Duon kokonaisvaltaiset uudistukset vauhdikkaasti käyntiin. Aloitimme viestien ja ulkoasun remontin kärkiviestien ja logojen suunnittelulla. Kauppakeskusten puhuttelevat kärkiviestit löysivät paikkansa keskuksien nettisivuilta, mainonnassa ja muusta viestinnässä, ja tyylikkäiden logojen valmistumisesta muodostui yksi koko uudistuksen kohokohdista.
Brändikuvio sykähdyttää
Kärkiviestit ja logot tarvitsivat rinnalleen näyttävät visuaaliset tyylit tuomaan keskuksien persoonallisuuden esille. Tunnelmallisten kuvien ja väripalettien lisäksi suunnittelimme kauppakeskus Arabialle ja kauppakeskus Duolle brändikuviot, jotka löytyvät nettisivuilta ja mainonnasta sekä tulevaisuudessa esimerkiksi kangaskasseista – vain mielikuvitus rajanaan.
Kauppakeskus Arabian kuvio sai inspiraationsa luonnosta ja vedestä. Aaltoileva kuviointi on rauhallinen mutta kiinnostava osa Arabian viestintää. Kauppakeskus Duon logo puolestaan järjestäytyi kirjainjonoon, joissa D, U ja O toistuvat vauhdikkaassa, Hervannan tyyliin sopivassa kuviossa.




Kuka puhuu ja kenelle?
Alkuvuodesta 2020 valmistuneet brandbookit kokoavat yhteen kauppakeskuksien hengen, tyylin ja tulevaisuuden tavoitteet. Visuaalisten ohjeiden lisäksi loimme kärkiviestien ja asiakasprofiilien pohjalta suuntaviivat kauppakeskuksien tone of voicelle eli kerrontatavoille. Yhtenäinen ja tunnistettava brändi on myös asiakkaille helpommin lähestyttävä sekä toivottuja mielikuvia herättävä.
”Bermudalaiset ovat meille tärkeitä strategisia kumppaneita, jotka ovat heittäytyneet kanssamme koko sydämellä projekteihin mukaan”, summaavat Vehka-aho ja Harjunmaa.
Ahkera työ pelastaa pitkällä tähtäimellä
Kauppakeskus Duon ja Kauppakeskus Arabian brändiuudistuksista on päässyt vierähtämään jo useampi vuosi, mutta niiden vaikutukset näkyvät yhä voimakkaasti keskusten arjessa. Kun eteen ilmestyy tarve uudelle kampanjalle, tapahtumaviestinnälle tai jopa 20-vuotisjuhlille, brändiuudistuksen aikana tehtyjen töiden äärelle palaaminen nopeuttaa ja tehostaa kaikkien työtä.
Vaikka kauppakeskuksissa tapahtuu jatkuvasti joitain uutta, paljon myös säilyy: kärkiviestit, tone of voice ja visuaalisen elementit sekä niistä uudelleen muotoillut ratkaisut ylläpitävät kauppakeskusten tuttuutta ja hyvää tunnelmaa.