Luettavissa 3 minuutissa

Kymmenen vuotta täyttävä Markkinointitoimisto Bermuda vahvistaa hallitustaan ja etsii tulevaisuutta juuriltaan

Tampereella alansa suurimpiin kuuluvan markkinointitoimisto Bermudan menestys on nojannut aina niin markkinoinnin kuin myynninkin eri osa-alueiden vahvaan tuntemukseen, teknologiaosaamiseen ja laadukkaaseen designiin. Nyt iän hipoessa kymmentä on aika tutkia, onko jokin alussa avattu polku jäänyt puolitiehen – ja miten perille päästään ketterämmin. Apuna uusien suuntien etsinnässä ovat hiljattain yrityksen hallituksen jäseniksi valitut Tommi Salonen ja Sini Norta.

Neljän Bermudan perustajan yhteinen digitoimistotausta Satama Interactiven ja Trainers’ Housen leivissä on lyönyt leimansa koko toimiston DNA:han. Markkinointitoimisto yhdistääkin vahvan design- ja konseptiosaamisen sekä tarinankerronnan teknologiseen asiantuntemukseen tavalla, joka on ainutlaatuista Tampereen mainostoimistokentässä. Nyt jo 22-henkisenä Pirkanmaan suurimpiin kuuluva Bermuda etsii perustamisaikojensa visioista tapoja tarjota parempaa asiakasarvoa kilpaillulla alalla.

Bermuda on ehtinyt kymmenen vuoden aikana palvella monenlaisia kasvua hakevia asiakkaita aloittelevista start-upeista suuriin suomalaisiin teknologiakonserneihin. Jos yhdistäviä tekijöitä etsitään, ne ovat usein B2B-toimiala sekä rohkeus uudistaa ja uudistua. Näistä kertynyttä asiakasymmärrystä vasten tulevaisuuden suunnitelmiakin luonnollisesti peilataan.

”Perustamisvaiheessa markkinoinnin automaatio oli vahvasti esillä, ja käynnissä oli kehityshankekin aiheen tiimoilta”, toteaa Bermudan toimitusjohtaja Jarkko Cavén. ”Sittemmin toiminta kulki suuntiin, joissa automaatio ja palvelumuotoilu ovat olleet pienemmässä roolissa, mutta aina kuitenkin mukana.”

Hallitustyöstä uusia ideoita

Bermudankin toiminnan suuret linjat vedetään hallituksessa. Vuonna 2019 hallitukseen liittyneet Tommi Salonen ja Sini Norta edustavat pitkän linjan asiantuntemusta ja uusia, ulkopuolisia näkemyksiä.

Pervorehellinen Tommi

Tamperelaisen Swot Consulting -konsulttiyrityksen toimitusjohtaja ja omistaja Tommi Salonen tutustui Bermudaan alun perin asiakkaana. Nyt hallituksessa istuessaan ratkaisukeskeinen Tommi toivoo tuovansa mukanaan uutta ajattelua – erityisesti vahvan teknologia- ja teollisuusasiakkaiden tuntemuksensa sekä strategioiden käytäntöön tuomisen kokemuksensa kautta.

”Pervorehellisyys tarkoittaa siis sitä, että tuon esiin oman perustellun näkemykseni, vaikka se ei olisi juuri sillä hetkellä esimerkiksi asiakkaan korviin mieluisin näkökulma”, Tommi luonnehtii. ”Mutta siitähän Bermudakin tunnetaan – tietynlaisesta härskistä suorapuheisuudesta ja siten myös paljon antamisesta.”

Hallitustyössä Salonen näkee roolinsa haastajana ja ulkopuolisen näkemyksen tyrkyttäjänä. ”Kyse ei ole pelkästään kyseenalaistamisesta, vaan tavoitteena on tuoda esille myös ratkaisuja ja miettiä lääkkeitä niille asioille, joita yhtiössä voisi kehittää”, hän muistuttaa. ”Keskeistä on se, että pyritään aina löytämään jokin ratkaisu millä mennään eteenpäin.”

Ketterä Sini

Satamalla ja Trainers’ Housessa tulevia Bermudan perustajia johtajana paimentanut Sini Norta on hankkinut vaikuttavan johtamiskokemuksen myös niin Nokialta, Barona Groupista, Zeeland Familystä ja viimeisimpänä Workspace Oy:n toimitusjohtajana.

”Olen kiinnostunut siitä, miten työtä tehdään ja miten sen äärelle organisoidutaan”, kertoo Sini, jolla niin palkka- kuin vapaaehtoistyökin pyörivät työnteon eri aspektien ympärillä Workspacen, Teal Suomen ja Naisten Pankin myötä. ”Hallituksessa määritellään, millainen ajattelu vaikuttaa johtamisen takana.”

Hallitustyön lisäksi Sini on jo hyödyntänyt valmentajan taustaansa tuodessaan Bermudaan uusia, ketterämpiä toimintatapoja koko henkilöstön yhteisissä sessioissa.

”Valmentaminen on hyvä tapa tutustua ihmisiin ja nähdä, minne heidän kehittymisensä on menossa”, Norta sanoo. ”Haluan haastaa ajattelun, jossa aikaa tuhlataan asiakasarvoa tuottamattomiin puuhiin.”

Uutta kohti

Kymmenen vuotta sitten vasta perustetun Bermudan liiketoimintasuunnitelmassa luki kunnianhimoisena tavoitteena ”halu uudistaa markkinoinnin ja sen johtamisen toimintamalleja ja tehdä vaikuttavampaa, merkityksellisien yritystarinoiden rakentamista.” Kymmenen vuotta alan puhureissa on tyrkkinyt kurssia suuntaan jos toiseenkin, mutta uudistushalu on säilynyt.

”Näin seuraavan toimintavuosikymmenen kynnyksellä on oiva paikka taas katsoa, miten näemme markkinoinnin maailman asiakastarpeiden muutoksen ja mistä se Bermudan vaikuttavuus asiakkailleen syntyy”, toteaa Bermudan hallitusta puheenjohtajana luotsaava strategiajohtaja Mika Kihlakaski. ”Uusien näkemyksien vahvistamina voimme ottaa uutta suuntaa alkuperäisen missiomme mukaisesti!”

Lue lisää Sinistä ja Tommista.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna -webinaari 26.11.
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää
Case
30.06.2020
Iloa ja eteenpäin vievää voimaa sivustolle
Lue lisää