Luettavissa 3 minuutissa

Kymmenen vuotta täyttävä Markkinointitoimisto Bermuda vahvistaa hallitustaan ja etsii tulevaisuutta juuriltaan

Tampereella alansa suurimpiin kuuluvan markkinointitoimisto Bermudan menestys on nojannut aina niin markkinoinnin kuin myynninkin eri osa-alueiden vahvaan tuntemukseen, teknologiaosaamiseen ja laadukkaaseen designiin. Nyt iän hipoessa kymmentä on aika tutkia, onko jokin alussa avattu polku jäänyt puolitiehen – ja miten perille päästään ketterämmin. Apuna uusien suuntien etsinnässä ovat hiljattain yrityksen hallituksen jäseniksi valitut Tommi Salonen ja Sini Norta.

Neljän Bermudan perustajan yhteinen digitoimistotausta Satama Interactiven ja Trainers’ Housen leivissä on lyönyt leimansa koko toimiston DNA:han. Markkinointitoimisto yhdistääkin vahvan design- ja konseptiosaamisen sekä tarinankerronnan teknologiseen asiantuntemukseen tavalla, joka on ainutlaatuista Tampereen mainostoimistokentässä. Nyt jo 22-henkisenä Pirkanmaan suurimpiin kuuluva Bermuda etsii perustamisaikojensa visioista tapoja tarjota parempaa asiakasarvoa kilpaillulla alalla.

Bermuda on ehtinyt kymmenen vuoden aikana palvella monenlaisia kasvua hakevia asiakkaita aloittelevista start-upeista suuriin suomalaisiin teknologiakonserneihin. Jos yhdistäviä tekijöitä etsitään, ne ovat usein B2B-toimiala sekä rohkeus uudistaa ja uudistua. Näistä kertynyttä asiakasymmärrystä vasten tulevaisuuden suunnitelmiakin luonnollisesti peilataan.

”Perustamisvaiheessa markkinoinnin automaatio oli vahvasti esillä, ja käynnissä oli kehityshankekin aiheen tiimoilta”, toteaa Bermudan toimitusjohtaja Jarkko Cavén. ”Sittemmin toiminta kulki suuntiin, joissa automaatio ja palvelumuotoilu ovat olleet pienemmässä roolissa, mutta aina kuitenkin mukana.”

Hallitustyöstä uusia ideoita

Bermudankin toiminnan suuret linjat vedetään hallituksessa. Vuonna 2019 hallitukseen liittyneet Tommi Salonen ja Sini Norta edustavat pitkän linjan asiantuntemusta ja uusia, ulkopuolisia näkemyksiä.

Pervorehellinen Tommi

Tamperelaisen Swot Consulting -konsulttiyrityksen toimitusjohtaja ja omistaja Tommi Salonen tutustui Bermudaan alun perin asiakkaana. Nyt hallituksessa istuessaan ratkaisukeskeinen Tommi toivoo tuovansa mukanaan uutta ajattelua – erityisesti vahvan teknologia- ja teollisuusasiakkaiden tuntemuksensa sekä strategioiden käytäntöön tuomisen kokemuksensa kautta.

”Pervorehellisyys tarkoittaa siis sitä, että tuon esiin oman perustellun näkemykseni, vaikka se ei olisi juuri sillä hetkellä esimerkiksi asiakkaan korviin mieluisin näkökulma”, Tommi luonnehtii. ”Mutta siitähän Bermudakin tunnetaan – tietynlaisesta härskistä suorapuheisuudesta ja siten myös paljon antamisesta.”

Hallitustyössä Salonen näkee roolinsa haastajana ja ulkopuolisen näkemyksen tyrkyttäjänä. ”Kyse ei ole pelkästään kyseenalaistamisesta, vaan tavoitteena on tuoda esille myös ratkaisuja ja miettiä lääkkeitä niille asioille, joita yhtiössä voisi kehittää”, hän muistuttaa. ”Keskeistä on se, että pyritään aina löytämään jokin ratkaisu millä mennään eteenpäin.”

Ketterä Sini

Satamalla ja Trainers’ Housessa tulevia Bermudan perustajia johtajana paimentanut Sini Norta on hankkinut vaikuttavan johtamiskokemuksen myös niin Nokialta, Barona Groupista, Zeeland Familystä ja viimeisimpänä Workspace Oy:n toimitusjohtajana.

”Olen kiinnostunut siitä, miten työtä tehdään ja miten sen äärelle organisoidutaan”, kertoo Sini, jolla niin palkka- kuin vapaaehtoistyökin pyörivät työnteon eri aspektien ympärillä Workspacen, Teal Suomen ja Naisten Pankin myötä. ”Hallituksessa määritellään, millainen ajattelu vaikuttaa johtamisen takana.”

Hallitustyön lisäksi Sini on jo hyödyntänyt valmentajan taustaansa tuodessaan Bermudaan uusia, ketterämpiä toimintatapoja koko henkilöstön yhteisissä sessioissa.

”Valmentaminen on hyvä tapa tutustua ihmisiin ja nähdä, minne heidän kehittymisensä on menossa”, Norta sanoo. ”Haluan haastaa ajattelun, jossa aikaa tuhlataan asiakasarvoa tuottamattomiin puuhiin.”

Uutta kohti

Kymmenen vuotta sitten vasta perustetun Bermudan liiketoimintasuunnitelmassa luki kunnianhimoisena tavoitteena ”halu uudistaa markkinoinnin ja sen johtamisen toimintamalleja ja tehdä vaikuttavampaa, merkityksellisien yritystarinoiden rakentamista.” Kymmenen vuotta alan puhureissa on tyrkkinyt kurssia suuntaan jos toiseenkin, mutta uudistushalu on säilynyt.

”Näin seuraavan toimintavuosikymmenen kynnyksellä on oiva paikka taas katsoa, miten näemme markkinoinnin maailman asiakastarpeiden muutoksen ja mistä se Bermudan vaikuttavuus asiakkailleen syntyy”, toteaa Bermudan hallitusta puheenjohtajana luotsaava strategiajohtaja Mika Kihlakaski. ”Uusien näkemyksien vahvistamina voimme ottaa uutta suuntaa alkuperäisen missiomme mukaisesti!”

Lue lisää Sinistä ja Tommista.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää