Luettavissa 4 minuutissa

Mitä markkinointitoimistolta halutaan?

Teetimme Bermudan bränditutkimuksen, jossa mittaroimme omaa tunnettuuttamme kohderyhmissämme. Samalla kysyimme asiakkailtamme heidän kokemuksistaan ja sekä ajatuksia kehityskohdistamme. Tiedustelimme myös koko kohderyhmässä, mitä yleisesti markkinointitoimistossa arvostetaan.

Todettakoon alkuun, että asiakkaidemme kommentit olivat häkellyttäviä, sillä NPS-luku 60 oli huomattavasti korkeampi, kuin aina parantamaan pyrkivät bermudiaanit uskalsivat odottaa. Tohdimme silti sanoa, että kyllä sille on hyvä syy – asiakkaidemme kuuntelemisella ja rohkealla kehitettäviin asioihin tarttumisella vaikuttaisi olevan hyviä vaikutuksia tekemäämme työhön.

Palataan uusimpaan tutkimukseen pian. Sitä ennen on aiheellista pohtia, mitä kaikkea olemme viimeisen vuoden aikana ehtineet tehdä toimintamme parantamiseksi ja samalla erinomaisen NPS-luvun saavuttamiseksi. Sillä on meinaan oikeasti väliä, millaista palautetta meille antaa.

Konkreettisia työkaluja

Ideointi ja villienkin ajatuksien esiin tuominen ovat aina olleet Bermudan tärkeitä vahvuuksia. Ideointi on vain herkästi tapahtunut siellä jossain ja jonkun henkilökohtaisen Word-tiedoston nurkassa, jonka sijainnista kukaan ei ole täysin perillä, jos ajatusten jakamiselle ei ole varattu esimerkiksi erillistä palaveria (kuten toki usein myös tehdään).

Siksi loimme yhteiseen ja keskitettyyn ideointiin oman alustan, jota on helppo monistaa erilaisten asiakkuuksien tarpeisiin. Jos huolta aiheutti pelko, että niitä kuuluisia paskoja ideoita ei enää uskaltaisi laittaa koko porukan nähtäväksi yhteiseen paikkaan, sitä ei tarvinnut stressata kauaa. Siitä hyvä esimerkki on Kauppakeskus Arabian 20-vuotissynttäreiden antoisa suunnitteluprosessi.

Ideointi sille tarkoitetussa paikassa juuri silloin, kun itselle sopii, on tehostanut luovaa tekemistä huomattavasti. Ideointiin on saatu osallistettua samalla Bermudan väkeä tavallistakin tehokkaammin.

Sisäinen vahvuus <3 asiakkaiden toiveet

Rinnastamme asiakkailtamme saamaamme palautetta myös sisäiseen palautteeseen ja muuttuviin toiveisiin. Uskomme siihen, että kun nämä kaksi kulkevat käsi kädessä, tulokset kyllä puhuvat puolestaan.

Työmme ytimessä on jo pidemmän aikaa ollut rohkeuden teema, josta puhumme ja jota korostamme tasaisin väliajoin. Meiltä on toivottu esimerkiksi proaktiivista ideointia ja ideoiden tarjoamista, ja sisäisellä rohkeuteen kannustamisella haluamme vastata myös tähän haasteeseen. Eli mitä enemmän asiakasta autamme, sen enemmän asiakasta autamme…? Jännä! Aiomme rakentaa myös entistä säännöllisempää asiakkuuden huomiointimallia, joka keskittyy nimenomaan asiakkaan liiketoiminnan kehittämisen aktiivisuuteen.

Sisäisissä koulutuksissa ja keskusteluissa olemme paneutuneet puolestaan muun muassa palautteen antamiseen ja ajanhallintaan. Sekin tukee niin sisäisiä kuin ulkoisia toiveita. Terveelliset ja toimivat työtavat palvelevat luonnollisesti niiden paskojen, villien ja rohkeiden ideoiden tuottamista.

Kunnolla aikaa viimeistelylle

Uusimmassakin tutkimuksessa nousi tietenkin esille myös ikävänkin tuttuja kehityskohtia erinomaisten tuloksien rinnalle. Se on kuitenkin vain hyvä asia, sillä rakentava palaute on aina arvokasta tietoa toimistolle kuin toimistolle.

Yksi palautteen kohteista on viimeistely. Deadlinen lähestyessä monesti katse on liiankin vahvasti pallossa, eli tiimi keskittyy saamaan aikaiseksi laadukasta lopputulosta. Epävarmuus siitä, missä mennään, on kuitenkin pahimpia tunteita, jonka asiakkaalle voi tuottaa. Pyrimme siksi selkeästi enemmän myös viestimään siitä, miten työmme etenee – onnistumisineen ja haasteineen.

Usein tekeminen on hyvin etupainotteista, eli alussa tehdään isolla tiimillä ja innolla. Mutta kyllä loppumetreillä luonnollisesti tulos lunastetaan sekä lopputuotteen että asiakaskokemuksen osalta. Jatkamme siis vahvistaen trendiä, että varaamme suhteellisesti enemmän työaikaa määräaikojen tuntumaan ja koitamme siirtää suuren osa alun monesti nimenomaan yhdessä tekemisestä kumpuavasta energiasta sinne.

Kysytyt palvelut

Kartoitimme myöskin sitä, mikä markkinointitoimiston palveluvalikoimassa kiinnostaa.

Iloksemme saimme todeta, että erityisesti ne osa-alueet, joille itsekin olemme määrittäneet strategista kasvukäyrää, saivat huomiota. Esimerkiksi digitaalinen mainonta ja hakukoneoptimointi koetaan varmasti kustannustehonsa vuoksi erittäin kiinnostavina palveluina. Lisäksi esimerkiksi verkkosivustojen uudistukset ja kehitystoimet ovat osa-alueita, joihin harvalla asiakkaalla on pyrkimystä pitää osaamista talon sisällä, joten avun tarve on selviö.

Jo alkuperäisessä liiketoimintastrategiassamme kolmiomme on markkinoinnin ohella koostunut myynnin- ja palvelunkehityksestä. Sikälikään ei ole yllätys, että potentiaaliset asiakkaammekin näkevät suuren arvon myynnin tehostamisella. Tuttujen myynnintukimateriaaliratkaisujen ohella haluamme vastata myös martech-avusteisesti myyntiprosessin kehittämiseen.

Laaja näkemys

Pyrimme vahvaan asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämiseen ja markkinoinnin integroimiseen siihen (sekä sisällöllisesti että teknisesti), joten useampaan kertaan potentiaalisten asiakkaiden peräänkuuluttama strategisen tason ymmärrys on niin ikään mielenkiintoinen nosto.

Bränditutkimuksemme kannusti myös erottumaan. Vaikka pyrimme vastaamaan hyvin laaja-alaisella osaamisella asiakkaidemme tarpeisiin, vahvistamme kuitenkin teknistä erottumiskulmaamme jatkuvasti.

Yleisesti tunnettuudestamme voidaan siis sanoa, että se oli melko odotetulla tasolla. Samalla olennaista huomioitavaa on se, että halullamme kehittyä jatkuvasti on selvästi saavutettu tuloksia. Jatkuvaan parantamiseen tarvitaan jatkuvaa palautetta. Olemme selvästi kulkemassa sen kannalta oikeaa polkua pitkin.

Koska haluamme olla asiakkaillemme paras vaihtoehto, haluamme myös tunnettuudemme vastaavalle tasolle. Ja asiakkaamme haluavat samaa.

Viimeisimmät artikkelit

Case
04.05.2022
AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää
Case
02.05.2022
Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää
Blogi
19.04.2022
Koodarina markkinointitoimistossa
Lue lisää
Rekry
14.04.2022
Haussa freelance-copywriter
Lue lisää
Case
13.04.2022
Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää
Webcast
04.04.2022
Markkinointiteknologiat – Mitä apua!?
Lue lisää
Case
29.03.2022
Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää
Podcast
22.03.2022
Jakso 5: Markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Ihmiset
01.03.2022
Sanna Männistö
Lue lisää
Ihmiset
01.03.2022
Ella Vilen
Lue lisää
Ihmiset
01.03.2022
Elisa Jalonen
Lue lisää
Blogi
20.02.2022
Olympiavoitto ja valmennuksen opit
Lue lisää