Luettavissa 4 minuutissa

Ostohousut jalassa – mutta kenestä on SEO-kumppaniksi?

Aikaisempina kertoina kirjoittelin hakukoneoptimoinnista yleensä ja hieman tarkemmin samasta aiheesta B2B-yrityksen näkökulmasta. Kuten luvattua, mennään tällä kertaa tarkemmin kiinni palvelun ostamiseen ja etenkin siihen, mitä ostaessa kannattaa huomioida. Lukemattomissa SEO-projekteissa mukana olleena ja niitä myös vierestä seuranneena olen muodostanut mieleeni toimintamalleja, joiden avulla saadaan aikaan hedelmällisintä ja sujuvinta yhteistyötä. Puhunkin blogissa paljon siitä, mikä olisi mielestäni ihanteellinen tilanne hakukoneoptimointiprojektin suunnittelussa ja hankinnassa.

”Etsitään SEO-kumppania tositarkoituksella. Sporttiset toimistot, ottakee yhteyttä!”

Asetetaan siis lähtötilanne. Hakukoneoptimoinnin tarpeellisuudesta on vakuututtu ja todettu, että hommaa halutaan hoitamaan asiantunteva ja osaava tekijä. Parikin Google-hakua aiheen tiimoilta paljastaa, että alttiita avuntarjoajia on melkoisen iso nippu, eivätkä erottavat tekijät niiden välillä ole kristallinkirkkaita. Hankkimalla riittävät tiedot palveluntarjoajan toimintamalleista ja avoin keskustelu niistä antaa kuitenkin eväät löytää itselleen se sopivin yhteistyökumppani kymmenien ehdokkaiden joukosta. Mitä seikkoja kannattaa siis huomioida?

Osaksi kokonaisuutta

Optimaalisessa tilanteessa hakukoneoptimointi toimii osana yrityksesi strategiaa ja luontaisena jatkumona etenkin sisällöntuotannolle ja sivustokehitykselle. Kun teknisten lähtökohtien, kohderyhmien ja tone-of-voicen suhteen ollaan samalla sivulla, työskentelystä tulee huomattavasti sujuvampaa verrattuna tilanteeseen, jossa hakukoneoptimointia tehdään ikään kuin päälle liimattuna ja irrallisena toimintona kaikesta muusta. Näin tiivis sulautuminen ja yhteistyö ei aina tietysti ole mahdollista, mutta siihen tilanteeseen on hyvä pyrkiä. Minimissään kumppanilta pitäisi löytyä halua ja kiinnostusta ymmärtää liiketoimintaasi, mikä taas edesauttaa kohderyhmien ja relevanteimpien avainsanojen tutkimisessa.

Ota selvää osaamisesta

Asiakasymmärryksen lisäksi hyvältä kumppanilta pitäisi löytyä valmiutta sivuston teknisten perusparannusten toteuttamiseen, sisällöntuotantoon, tulosten seurantaan ja analytiikan tulkintaan. Jos pystyy rastittamaan tällaisen check-listin jokaisen ruudun ja voi vielä keskustella linkitysstrategioiden mahdollisuuksista, ollaan puheissa ainakin hyvin vahvan kandidaatin tai tiimin kanssa.

Tätä peliä voi pelata avoimin kortein

Hakukoneoptimoinnin prosesseja ei ole tarpeen kenenkään peitellä. Hakukoneoptimointia on tehty, tutkittu ja ruodittu julkisesti niin paljon, että kenelläkään tuskin on takataskussaan sellaista Viisasten Kiveä, jolle hakukoneiden sijoitukset kumartaisivat nöyristellen.

Jos toimenpiteitä peitellään, sitä tehdään useimmiten syystä. Jauhopussin sisältöjä tuskin halutaan käsitellä kovinkaan suoraan, jos epäpuhtauksien riski on korkealla. Kysy siis suoraan ja rohkeasti, millä keinoilla kumppaniehdokas aikoo hakukoneoptimointia tehdä ja minkälainen heidän lähestymistapansa on. Mikäli näitä asioita ei haluta käsitellä avoimesti, tunnista tilanteen riskit etenkin, jos päälle on lyöty kovalta vaikuttavia lupauksia työn tuloksista. Suljettu prosessi yhdistettynä lupauksiin varmoista ja nopeista tuloksista ovat sellainen nippu punaisia lippuja, että suosittelen jatkamaan tällaisissa tapauksissa erityistä varovaisuutta noudattaen – ja mieluiten kääntämään katseet jo muihin toimijoihin.

Suurimmat riskit piilevät linkityksissä, jos niiden lähteistä ei voida puhua avoimesti. Linkitysten tarkoituksena on kuitenkin ollut tunnistaa, mihin sivuihin kohdistuu ulkopuolisia linkityksiä, jotka toimivat eräänlaisina suosituksina. Optimitilanteessa linkitykset ovat peräisin tunnetuista ja (ainakin alallaan) arvostetuista lähteistä sen sijaan, että niitä haalittaisiin laihoilta ja tarkoituksettomilta luettelosivustoilta, jotka käryävät linkkifarmeilta jo kaukaa.

Tähtää pitkiin kumppanuuksiin

Ollaan päästy jo niin pitkälle, että osaamisensa ja työtapojensa puolesta sopivat kumppanit on tunnistettu. Seuraavaksi keskustelu ohjautuukin melko luontaisesti siihen, kuinka pitkästä yhteistyöstä sovitaan.
Kertaluontoisilla tempuilla tai pikavoittojen tavoittelulla saa harvoin aikaan muuta kuin karvaan maun. Vaikutusten ei ainakaan voi odottaa kestävän aikaa tai algoritmien aiheuttamaa vaihtelua. Poikkeuksena voidaan pitää ilmiselviä teknisiä parannuksia tai jopa räikeiden sivustoteknisten virheiden korjauksia, joilla voi olla väkeviäkin vaikutuksia hakutuloksissa sijoittumiseen. Vielä herran vuonna 2017 sain todistaa, kuinka nokkelasti eräälle sivustolle oli piilotettu pitkä liuta melko satunnaiselta vaikuttavia avainsanoja säätämällä tekstin väriä taustaa vastaavaan sävyyn. Kuinka ollakaan, jo tämän hairahduksen korjaamisella sijoitukset alkoivat kehittyä parempaan suuntaan.

Hakukoneoptimoinnin lähtökohtana tulisi olla aina pitkäjänteinen työskentely. Järjestelmällisen ja pitkäkestoisen tekemisen seurauksena on todennäköisempää, että sivustosi laajenee, sisällöt syventyvät ja oman hiekkalaatikon käsittämät aiheet tulevat kattavammin käsitellyiksi. Tältä kantilta katsottuna onkin ymmärrettävää, että hakukoneoptimointi vaatii aikaa ja tähän on palvelun ostajana myös syytä varautua.

Mitä kannattaa maksaa?

Objektiivisesti sopivan hintalapun määrittäminen hakukoneoptimoinnille ei ole sekään aivan yksiselitteisen helppoa. Hintaan vaikuttaa luonnollisesti palvelun itsensä sisältö: ostatko pelkkää konsultointia vai myös sisällöntuotantoa tai vielä sivuston teknistä optimointia. Et välttämättä tarvitse kaikista kattavinta palvelupakettia, mutta toisinaan liian rajatulla kattauksella moni tarpeellinenkin asia saattaa jäädä hoitamatta.

Sopivan kumppanikandidaatin kanssa kannattaakin keskustella avoimesti siitä, mitä kaikkea tarvitsee tehdä ja linjata sen jälkeen, mitä on valmis tekemään itse projektin eteen ja mihin kaikkeen tukea tarvitaan selkeimmin. Kuten aiemminkin todettua, hakukoneoptimoinnissa omien taitojen – ja resurssien – rajat on hyvä tunnistaa.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
15.04.2019
Antti Rauti
Lue lisää
Ihmiset
15.04.2019
Rebekka Orbinski
Lue lisää
Blogi
25.03.2019
Tehoa markkinointiin ulkoistamalla
Lue lisää
Blogi
14.03.2019
Pohjoismainen WordCamp
Lue lisää
Ihmiset
06.03.2019
Tuire Hanninen
Lue lisää
Case
22.02.2019
Sisäilmalähetti – Tilankäyttäjiä suojaamassa
Lue lisää
Blogi
24.01.2019
Näin teet sen fiksusti – 4 tapaa kirjoittaa parempaa markkinointia, osa 2/2
Lue lisää
Blogi
17.01.2019
Kyllä, yrityksesi tekee sen väärin – 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissä, osa 1/2
Lue lisää
Blogi
08.01.2019
Tarvitseeko B2B-yritys hakukoneoptimointia?
Lue lisää
Blogi
12.12.2018
Mitä Marketing Business Battle opetti markkinoinnin ammattilaiselle?
Lue lisää
Blogi
27.11.2018
Hakukone­optimointi – Mitä ja miksi?
Lue lisää
Blogi
15.11.2018
Business 2 business. Past 2 future.
Lue lisää
Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää