Luettavissa 4 minuutissa

Ostohousut jalassa – mutta kenestä on SEO-kumppaniksi?

Aikaisempina kertoina kirjoittelin hakukoneoptimoinnista yleensä ja hieman tarkemmin samasta aiheesta B2B-yrityksen näkökulmasta. Kuten luvattua, mennään tällä kertaa tarkemmin kiinni palvelun ostamiseen ja etenkin siihen, mitä ostaessa kannattaa huomioida. Lukemattomissa SEO-projekteissa mukana olleena ja niitä myös vierestä seuranneena olen muodostanut mieleeni toimintamalleja, joiden avulla saadaan aikaan hedelmällisintä ja sujuvinta yhteistyötä. Puhunkin blogissa paljon siitä, mikä olisi mielestäni ihanteellinen tilanne hakukoneoptimointiprojektin suunnittelussa ja hankinnassa.

”Etsitään SEO-kumppania tositarkoituksella. Sporttiset toimistot, ottakee yhteyttä!”

Asetetaan siis lähtötilanne. Hakukoneoptimoinnin tarpeellisuudesta on vakuututtu ja todettu, että hommaa halutaan hoitamaan asiantunteva ja osaava tekijä. Parikin Google-hakua aiheen tiimoilta paljastaa, että alttiita avuntarjoajia on melkoisen iso nippu, eivätkä erottavat tekijät niiden välillä ole kristallinkirkkaita. Hankkimalla riittävät tiedot palveluntarjoajan toimintamalleista ja avoin keskustelu niistä antaa kuitenkin eväät löytää itselleen se sopivin yhteistyökumppani kymmenien ehdokkaiden joukosta. Mitä seikkoja kannattaa siis huomioida?

Osaksi kokonaisuutta

Optimaalisessa tilanteessa hakukoneoptimointi toimii osana yrityksesi strategiaa ja luontaisena jatkumona etenkin sisällöntuotannolle ja sivustokehitykselle. Kun teknisten lähtökohtien, kohderyhmien ja tone-of-voicen suhteen ollaan samalla sivulla, työskentelystä tulee huomattavasti sujuvampaa verrattuna tilanteeseen, jossa hakukoneoptimointia tehdään ikään kuin päälle liimattuna ja irrallisena toimintona kaikesta muusta. Näin tiivis sulautuminen ja yhteistyö ei aina tietysti ole mahdollista, mutta siihen tilanteeseen on hyvä pyrkiä. Minimissään kumppanilta pitäisi löytyä halua ja kiinnostusta ymmärtää liiketoimintaasi, mikä taas edesauttaa kohderyhmien ja relevanteimpien avainsanojen tutkimisessa.

Ota selvää osaamisesta

Asiakasymmärryksen lisäksi hyvältä kumppanilta pitäisi löytyä valmiutta sivuston teknisten perusparannusten toteuttamiseen, sisällöntuotantoon, tulosten seurantaan ja analytiikan tulkintaan. Jos pystyy rastittamaan tällaisen check-listin jokaisen ruudun ja voi vielä keskustella linkitysstrategioiden mahdollisuuksista, ollaan puheissa ainakin hyvin vahvan kandidaatin tai tiimin kanssa.

Tätä peliä voi pelata avoimin kortein

Hakukoneoptimoinnin prosesseja ei ole tarpeen kenenkään peitellä. Hakukoneoptimointia on tehty, tutkittu ja ruodittu julkisesti niin paljon, että kenelläkään tuskin on takataskussaan sellaista Viisasten Kiveä, jolle hakukoneiden sijoitukset kumartaisivat nöyristellen.

Jos toimenpiteitä peitellään, sitä tehdään useimmiten syystä. Jauhopussin sisältöjä tuskin halutaan käsitellä kovinkaan suoraan, jos epäpuhtauksien riski on korkealla. Kysy siis suoraan ja rohkeasti, millä keinoilla kumppaniehdokas aikoo hakukoneoptimointia tehdä ja minkälainen heidän lähestymistapansa on. Mikäli näitä asioita ei haluta käsitellä avoimesti, tunnista tilanteen riskit etenkin, jos päälle on lyöty kovalta vaikuttavia lupauksia työn tuloksista. Suljettu prosessi yhdistettynä lupauksiin varmoista ja nopeista tuloksista ovat sellainen nippu punaisia lippuja, että suosittelen jatkamaan tällaisissa tapauksissa erityistä varovaisuutta noudattaen – ja mieluiten kääntämään katseet jo muihin toimijoihin.

Suurimmat riskit piilevät linkityksissä, jos niiden lähteistä ei voida puhua avoimesti. Linkitysten tarkoituksena on kuitenkin ollut tunnistaa, mihin sivuihin kohdistuu ulkopuolisia linkityksiä, jotka toimivat eräänlaisina suosituksina. Optimitilanteessa linkitykset ovat peräisin tunnetuista ja (ainakin alallaan) arvostetuista lähteistä sen sijaan, että niitä haalittaisiin laihoilta ja tarkoituksettomilta luettelosivustoilta, jotka käryävät linkkifarmeilta jo kaukaa.

Tähtää pitkiin kumppanuuksiin

Ollaan päästy jo niin pitkälle, että osaamisensa ja työtapojensa puolesta sopivat kumppanit on tunnistettu. Seuraavaksi keskustelu ohjautuukin melko luontaisesti siihen, kuinka pitkästä yhteistyöstä sovitaan.
Kertaluontoisilla tempuilla tai pikavoittojen tavoittelulla saa harvoin aikaan muuta kuin karvaan maun. Vaikutusten ei ainakaan voi odottaa kestävän aikaa tai algoritmien aiheuttamaa vaihtelua. Poikkeuksena voidaan pitää ilmiselviä teknisiä parannuksia tai jopa räikeiden sivustoteknisten virheiden korjauksia, joilla voi olla väkeviäkin vaikutuksia hakutuloksissa sijoittumiseen. Vielä herran vuonna 2017 sain todistaa, kuinka nokkelasti eräälle sivustolle oli piilotettu pitkä liuta melko satunnaiselta vaikuttavia avainsanoja säätämällä tekstin väriä taustaa vastaavaan sävyyn. Kuinka ollakaan, jo tämän hairahduksen korjaamisella sijoitukset alkoivat kehittyä parempaan suuntaan.

Hakukoneoptimoinnin lähtökohtana tulisi olla aina pitkäjänteinen työskentely. Järjestelmällisen ja pitkäkestoisen tekemisen seurauksena on todennäköisempää, että sivustosi laajenee, sisällöt syventyvät ja oman hiekkalaatikon käsittämät aiheet tulevat kattavammin käsitellyiksi. Tältä kantilta katsottuna onkin ymmärrettävää, että hakukoneoptimointi vaatii aikaa ja tähän on palvelun ostajana myös syytä varautua.

Mitä kannattaa maksaa?

Objektiivisesti sopivan hintalapun määrittäminen hakukoneoptimoinnille ei ole sekään aivan yksiselitteisen helppoa. Hintaan vaikuttaa luonnollisesti palvelun itsensä sisältö: ostatko pelkkää konsultointia vai myös sisällöntuotantoa tai vielä sivuston teknistä optimointia. Et välttämättä tarvitse kaikista kattavinta palvelupakettia, mutta toisinaan liian rajatulla kattauksella moni tarpeellinenkin asia saattaa jäädä hoitamatta.

Sopivan kumppanikandidaatin kanssa kannattaakin keskustella avoimesti siitä, mitä kaikkea tarvitsee tehdä ja linjata sen jälkeen, mitä on valmis tekemään itse projektin eteen ja mihin kaikkeen tukea tarvitaan selkeimmin. Kuten aiemminkin todettua, hakukoneoptimoinnissa omien taitojen – ja resurssien – rajat on hyvä tunnistaa.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää