”Device MGMT, Binary TLV, RMS Acceleration range …”. Ensimmäisissä yhteisissä palavereissamme Treonin Janne Julkusen ja Joni Korpin suusta vilisee osalle bermudalaisista tuttuja, mutta osalle täysin vieraita termejä. Miehet kertovat suurella intohimolla Treonin bisneksestä ja langattomista IoT-tuotteistaan, ja fiilis tarttuu myös bermudalaisiin, jotka nyökyttelevät innoissaan (ja jotkut salaa googlettavat ”mitä tarkoittaa LPWA?”).

IoT-bisneksestä Bermudalta löytyy jo aiempaa kokemusta esimerkiksi asiakkaamme Wirepasin kautta, joka on myös Treonin läheinen yhteistyökumppani. Silti tutustuminen itse IoT-tuotteisiin, kuten nodeihin ja gateway-platformeihin, oli osalle bermudalaisista uutta. 

Ilman sen suurempia alustuksia on syytä ojentaa näytille yksi yhteistyömme lopputuotoksista:

(Saattaa olla, että tästä informaatiotulvasta meni sinultakin jotain yli hilseen – ellet sitten satu olemaan esimerkiksi liiketoimintajohtaja, joka on perehtynyt langattomiin IoT-ratkaisuihin.)

Onko markkinointitoimiston kanssa työskentely riski?

”Eivät ne kuitenkaan meidän bisnestä ymmärrä.” Onko näin?

On tuttua törmätä keskusteluun, jossa asiakkaamme kertoo, että mainostoimistot eivät ole päässeet kunnolla jyvälle heidän palveluistaan tai tuotteistaan. Sen vuoksi asiakkaamme saattavat jo valmiiksi olla epäileväisiä ulkopuolisten markkinointisuunnittelijoiden suhteen.

Keskustelussa on kuitenkin tärkeä ”mutta”. Usein etenkin teknologia- ja teollisuusalan yritykset saattavat unohtaa markkinoinnissaan juurikin sen inhimillisen puolen, jonka markkinointitoimisto voi tarjota heidän viestiinsä. Se tarkoittaa luovaa otetta aivan eri näkökulmasta, mihin on aikaisemmin totuttu.

Mainostoimiston toimintatavalla on myös suuri vaikutus siihen, kuinka viesti menee perille mainostoimiston suunnittelijoille. Antaako asiakas briiffin yksisuuntaisesti vai puidaanko liiketoimintaa ja kohderyhmiä läpi yhdessä? Sillä on merkitystä.

Suunnittelemme tuotteita B2B-asiakkaille, jotka useimmiten tietävät mitä haluavat ja ovat sisällä alan terminologiassa. Videoissa täytyi olla riittävästi sisältöä heidän vakuuttamiseensa. Halusimme kuitenkin myös videot, joista voisi nauttia ja jotka kiinnostaisivat myös ilman että on alan asiantuntija. Bermuda onnistui tässä vaikeassa yhtälössä erinomaisesti.
– Janne Julkunen, Chief Product Officer

Treonin tapauksessa yhteistyömme lopputuotoksia olivat muun muassa videot, jotka havainnollistavat näyttävästi Treon Industrial Node ja Treon Gateway -tuotteiden tärkeimmät ominaisuudet ja hyödyt. Treonille ei oltu aikaisemmin tehty markkinointivideoita (webinaarivideoita lukuunottamatta), ja tuotteita oltiin esitelty lähinnä PowerPointia hyödyntäen.

Videoilla toivottiin lisäboostia esimerkiksi presentaatiotilanteisiin, mutta tavoitteena oli parantaa myös globaalia näkyvyyttä tarkasti kohdennetun videomainonnan kautta.

Kärkiviestit, videot ja kampanjasivu toistensa tukena

Videoiden lisäksi teimme tietenkin paljon muutakin. Pohjatyönä määrittelimme muun muassa Treonin tärkeimpien kohderyhmien päättäjäprofiilit sekä kärkiviestit.

  • The Missing Piece of IoT
    Kampanjaviesti, jota käytettiin videoilla ja kampanjasivustolla.
  • Hardware by craft. Software by Heart.
    Yrityksen kulttuuria ja osaamista kuvastava viesti.

Suunnittelimme YouTube- ja LinkedIn-kampanjat sekä niihin liittyvän laskeutumissivun rakenteen. Koska kampanjastartin yhteydessä avattiin uusi Treon Store -verkkokauppa, tavoitteena oli myös mainonnan kautta saada yleisö tietoiseksi verkkokaupasta.

Kun aihe tai tuote ei sano tavalliselle tallaajalle tuon taivaallista, asiakkaan tuki ideointiprosessissa on tärkeä. Treonin kärkiviestien ja videoiden suunnittelu oli paitsi opettavainen kokemus, myös juuri oikealla tavalla toimiva pallottelu faktojen ja luovien ideoiden välillä.
– Oona, copywriter

Palkitsevaa epätietoisuutta

Markkinointitoimistotyöstä tekee mielestämme antoisinta juuri se, että saamme tutustua liiketoiminta-alueisiin, jotka aikaisemmin ovat olleet täysin tai osittain tuntemattomia. Yritys tietenkin (tai toivottavasti) tuntee oman liiketoimintansa kuin omat taskunsa, mutta joskus kädet ahdetaan kyseisiin taskuihin liian syvälle. Silloin unohtuu, että markkinoinnissa ja uusien asiakkaiden hankinnassa kannattaa huomioida myös heidät, jotka eivät välttämättä ennestään tiedä mitään yrityksestäsi.

Siksi markkinointitoimisto ja uudet näkökulmat.

Epäiletkö yhä, etteivät Bermudan mainostoimistoheebot varmastikaan ymmärrä bisnestäsi?

Kutsu meidät (etä)palaveriin ja katsotaan:

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää
Case
30.06.2020
Iloa ja eteenpäin vievää voimaa sivustolle
Lue lisää
Case
25.05.2020
Sisäilmalähetti: ”Stop kurnutukselle!” – Palvelun lanseeraus tarinallistamisen keinoin
Lue lisää
Case
13.05.2020
Fortum: Teollisuuden digimurroksen vauhdittajat
Lue lisää
Case
07.04.2020
Olkoon Voimia kanssasi – Bermuda elävöitti Pirkanmaan Voimian strategian
Lue lisää
Case
10.03.2020
Finla Työterveys Oy: Avajaiskampanja
Lue lisää
Case
27.02.2020
Wirepas uskaltaa uudistaa
Lue lisää
Case
30.10.2019
Murskaavaa ylivoimaa: Metson MX-tuotesarjan julkaisussa perhe on paras
Lue lisää
Case
01.10.2019
Bronto Skylift – korkeuksiin kurottamista
Lue lisää