Orbis Oy on hieno esimerkki pitkän linjan suomalaisesta teknologiayrityksestä, joka on yli 50 vuoden ajan rakentanut tietoyhteiskunnan rakenteita ULA-radiosta kännykkä- ja kuituverkkoihin. Mutta välittyykö mittava asiantuntemus ja tuotteiden laatu myös viestinnässä? Bermuda ja Orbis ottivat yhdessä tavoitteekseen nostaa Orbiksen kynttilän vakan alta.

Orbiksella on valttinaan laaja, Suomen oloissa toimivaksi testattu valikoima tuotteita tietoverkkojen rakentamiseen sekä oma suunnittelu ja tuotanto. Näiden eri segmenttien merkeissä Bermudan ja Orbiksen tiet ovat ristenneet jo useita kertoja – ensin uuden tuoteryhmän lanseeraamisessa, sitten koko brändin laajemmassa kirkastuksessa ja erilaisissa kampanjoissa sekä viestinnän uudistusprojekteissa.

”Yritysmuutosten jälkeen olemme viimeisen parin vuoden aikana käytännössä joutuneet keksimään Orbiksen pyörän uudelleen”, luonnehtii Orbiksen markkinointipäällikkö Paula Meuronen. Paula koki Orbiksen tärkeimmäksi kehityskohteeksi ydinviestin kirkastuksen: mikä on Orbis ja mikä sen erottaa muista.

Merosen mukaan yhteistyö Bermudan kanssa on sujunut erityisesti siksi, että kumppanina paneudumme myös omatoimisesti teknisten sovellusten ja tuotteiden ymmärtämiseen. Myös fokuksessa pysyminen saa orbislaisilta kiitosta:

”Keskenämme myyntiargumenteista puhuessamme eksymme aina nopeasti operatiivisiin tai teknisiin detaljeihin, joten Bermudan ohjauksella pysyimme ytimessä ja aikataulussa. Ulkopuolinen vetoapu auttoi merkittävästi myös pääsemään teknisestä slangista aitoihin asiakashyötyihin”, Paula pohdiskelee.

orbis_artikkelikuva_2

Suunnittelijan suusta

”Orbiksella on laajan tuoterepertuaarin lisäksi uskomaton määrä vuosien varrella kertynyttä asiantuntemusta, mutta hieman he aluksi vähättelivät sitä”, kertoo visuaalisesta suunnittelusta yhteistyömme koko taipaleella vastannut luova johtaja Sami Partanen. ”Meidän tiimi rohkaisi heitä nostamaan esiin ja tuotteistamaan tätä asiantuntemusta.”

Uudistetussa Orbiksen kuvamaailmassa pääosassa ei ole aina entiseen tapaan tuote, vaan tähän päivään tuodut valoisat visut viestivät hyötyjä ostajasta asentajan kautta loppukäyttäjään.

”Vahvoja visuaalisia tunnisteita toistamalla ja varioimalla voi pitää yllä brändin muistettavuutta eri yhteyksissä”, purkaa Sami työtään. ”Näin lupaus laadusta säilyy tuoteryhmästä toiseen.”

Teknologia-alan yritykset ovat toki tuttuja Bermudan luovan johtajan parikymmenvuotisen uran varrelta, mutta Orbiksen toimiala oli konkarillekin uutta. ”Tämä oli uusia ajatuksia avaava mahdollisuus nähdä, miten oppi muilta aloilta kohtaa ja risteää asiakkaan tarpeet”, hän hehkuttaa. ”Mahtavaa, että heiltä löytyi rohkeutta uudistua.”

”Parhaimmillaan olemme kirkastaneet myös yrityksen kuvaa itsestään”, Sami tiivistää. ”Orbis on tehnyt loikan tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi – niin ulkoisessa kuin sisäisessäkin viestinnässään.”

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Brändivideo
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Brändivideo
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää