”Asiat menevät kerralla perille eikä valmistuvia tarinoita tarvitse juurikaan korjata, mikä on yleensä ulkopuolisen avun kanssa haasteellista.”
Paula Meuronen, markkinointipäällikkö
Orbis Oy on hieno esimerkki pitkän linjan suomalaisesta teknologiayrityksestä, joka on yli 50 vuoden ajan rakentanut tietoyhteiskunnan rakenteita ULA-radiosta kännykkä- ja kuituverkkoihin. Mutta välittyykö mittava asiantuntemus ja tuotteiden laatu myös viestinnässä? Bermuda ja Orbis ottivat yhdessä tavoitteekseen nostaa Orbiksen kynttilän vakan alta.
Orbiksella on valttinaan laaja, Suomen oloissa toimivaksi testattu valikoima tuotteita tietoverkkojen rakentamiseen sekä oma suunnittelu ja tuotanto. Näiden eri segmenttien merkeissä Bermudan ja Orbiksen tiet ovat ristenneet jo useita kertoja – ensin uuden tuoteryhmän lanseeraamisessa, sitten koko brändin laajemmassa kirkastuksessa ja erilaisissa kampanjoissa sekä viestinnän uudistusprojekteissa.
”Yritysmuutosten jälkeen olemme viimeisen parin vuoden aikana käytännössä joutuneet keksimään Orbiksen pyörän uudelleen”, luonnehtii Orbiksen markkinointipäällikkö Paula Meuronen. Paula koki Orbiksen tärkeimmäksi kehityskohteeksi ydinviestin kirkastuksen: mikä on Orbis ja mikä sen erottaa muista.
Merosen mukaan yhteistyö Bermudan kanssa on sujunut erityisesti siksi, että kumppanina paneudumme myös omatoimisesti teknisten sovellusten ja tuotteiden ymmärtämiseen. Myös fokuksessa pysyminen saa orbislaisilta kiitosta:
”Keskenämme myyntiargumenteista puhuessamme eksymme aina nopeasti operatiivisiin tai teknisiin detaljeihin, joten Bermudan ohjauksella pysyimme ytimessä ja aikataulussa. Ulkopuolinen vetoapu auttoi merkittävästi myös pääsemään teknisestä slangista aitoihin asiakashyötyihin”, Paula Meuronen pohdiskelee.

Suunnittelijan suusta
”Orbiksella on laajan tuoterepertuaarin lisäksi uskomaton määrä vuosien varrella kertynyttä asiantuntemusta, mutta hieman he aluksi vähättelivät sitä”, kertoo visuaalisesta suunnittelusta yhteistyömme koko taipaleella vastannut luova johtaja Sami Partanen. ”Meidän tiimi rohkaisi heitä nostamaan esiin ja tuotteistamaan tätä asiantuntemusta.”
Uudistetussa Orbiksen kuvamaailmassa pääosassa ei ole aina entiseen tapaan tuote, vaan tähän päivään tuodut valoisat visut viestivät hyötyjä ostajasta asentajan kautta loppukäyttäjään.
”Vahvoja visuaalisia tunnisteita toistamalla ja varioimalla voi pitää yllä brändin muistettavuutta eri yhteyksissä”, purkaa Sami Partanen työtään. ”Näin lupaus laadusta säilyy tuoteryhmästä toiseen.”
Teknologia-alan yritykset ovat toki tuttuja Bermudan luovan johtajan parikymmenvuotisen uran varrelta, mutta Orbiksen toimiala oli konkarillekin uutta. ”Tämä oli uusia ajatuksia avaava mahdollisuus nähdä, miten oppi muilta aloilta kohtaa ja risteää asiakkaan tarpeet”, hän hehkuttaa. ”Mahtavaa, että heiltä löytyi rohkeutta uudistua.”
”Parhaimmillaan olemme kirkastaneet myös yrityksen kuvaa itsestään”, Sami tiivistää. ”Orbis on tehnyt loikan tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi – niin ulkoisessa kuin sisäisessäkin viestinnässään.”