Kuinka tuhansille käyttäjille suunnitellaan yli 350 sivun verkkosivusto niin, että kaikki löytävät haluamansa? Kaiken täytyy toimia myös puhelimen pieneltä ruudulta ja ylläpidon täytyy olla yksinkertaista. Aikaa on neljä kuukautta. Ei ihan helppoa, mutta mahdollista.

Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto VAAO valittiin vuonna 2015 Pirkanmaan parhaaksi ja koko maan seitsemänneksi parhaaksi monialaiseksi oppilaitokseksi. Siellä opiskelee yli 1300 opiskelijaa vuosittain ja heidän sivustollaan vierailee keskimäärin 15 000 kävijää joka kuukausi. Oppilaitoksen ydinviesti on ”Yksi VAAO, monta tarinaa”, ja sen haluttiin näkyvän myös verkossa.

Sivuston käyttäjillä on erilaiset tarpeet

Omaa tulevaisuuttaan miettivien nuorten täytyy löytää kiinnostavat alat ja saada tietää, millaista opiskelu VAAOssa ylipäätään on. Koulun omien opiskelijoiden täytyy löytää nopeasti opiskeluun liittyviä asioita ja vieläpä omalla puhelimellaan. Aikuisopiskelijoille kurssien helppo löydettävyys ja ilmoittautuminen on keskeistä, kun taas kuntapäättäjiä kiinnostaa oppilaitoksen toiminta ylipäätään. Miten yksi sivusto voisi palvella kaikkia käyttäjiä mahdollisimman hyvin?

Käynnistimme suunnittelun VAAOn henkilökunnan kanssa työpajoilla, joissa määrittelimme sivuston kohderyhmät ja räätälöimme sisällön tarpeiden ja tärkeyden mukaan. Ideoimme jokaiselle kävijälle sopivat kärkiviestit ja helpot käyttäjäpolut oleelliseen sisältöön. Samalla uudistimme visuaalisen ilmeen ja määrittelimme kuvamaailmaan iloa ja aitoutta. Kustannuksia auttoi pitämään kurissa mm. sivuston toteuttaminen avoimeen lähdekoodiin perustuvalla WordPressillä ja se, että suurimman osan sivujen sisällöstä syöttivät VAAOn henkilöstö ja opiskelijat. Myös sivuston ylläpito piti tehdä mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi ja ennakoivaksi, jotta ulkoasu pysyy yhtenäisenä. Sen vuoksi käytimme apuna WordPressin erinomaista lisäosaa, Advanced Custom Fieldsiä.

Välitön postumisprosentti pieneni, mobiilikävijöiden määrä lisääntyi

Valmis verkkosivusto avattiin yhteishaun kynnyksellä ja se sai positiivisen vastaanoton sekä opiskelijoissa että muissa käyttäjäryhmissä. Erityisesti kiitettiin sivuston mobiiliystävällisyyttä ja keskeisten opiskeluun liittyvien asioiden helppoa löydettävyyttä. Analytiikankin mukaan sivustolla vietettiin enemmän aikaa, välitön poistumisprosentti pieneni ja mobiilikävijöiden määrä lisääntyi.

Lopulliselle sivustolle tuli yli 350 yksittäistä sivua, joten aikatauluhaasteisiinkin törmättiin. Ilman VAAOn omaa sisällönsyöttöporukkaa aikataulussa pysyminen olisi ollut mahdotonta, joten erityiskiitos asiakkaamme panostukselle yhteistyössä!

Tutustu sivustoon: www.vaao.fi

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Brändivideo
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Brändivideo
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää