Luettavissa 3 minuutissa

Mitä tehtiin:

Sivut ovat visuaalisesti hienot, ja niitä on helppo käyttää myös puhelimella.

Toimialajohtaja Pirjo Hauvala

Kuinka tuhansille käyttäjille suunnitellaan yli 350 sivun verkkosivusto niin, että kaikki löytävät haluamansa? Kaiken täytyy toimia myös puhelimen pieneltä ruudulta ja ylläpidon täytyy olla yksinkertaista. Aikaa on neljä kuukautta. Ei ihan helppoa, mutta mahdollista.

Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto VAAO valittiin vuonna 2015 Pirkanmaan parhaaksi ja koko maan seitsemänneksi parhaaksi monialaiseksi oppilaitokseksi. Siellä opiskelee yli 1300 opiskelijaa vuosittain ja heidän sivustollaan vierailee keskimäärin 15 000 kävijää joka kuukausi. Oppilaitoksen ydinviesti on ”Yksi VAAO, monta tarinaa”, ja sen haluttiin näkyvän myös verkossa.

Sivuston käyttäjillä on erilaiset tarpeet

Omaa tulevaisuuttaan miettivien nuorten täytyy löytää kiinnostavat alat ja saada tietää, millaista opiskelu VAAOssa ylipäätään on. Koulun omien opiskelijoiden täytyy löytää nopeasti opiskeluun liittyviä asioita ja vieläpä omalla puhelimellaan. Aikuisopiskelijoille kurssien helppo löydettävyys ja ilmoittautuminen on keskeistä, kun taas kuntapäättäjiä kiinnostaa oppilaitoksen toiminta ylipäätään. Miten yksi sivusto voisi palvella kaikkia käyttäjiä mahdollisimman hyvin?

Käynnistimme suunnittelun VAAOn henkilökunnan kanssa työpajoilla, joissa määrittelimme sivuston kohderyhmät ja räätälöimme sisällön tarpeiden ja tärkeyden mukaan. Ideoimme jokaiselle kävijälle sopivat kärkiviestit ja helpot käyttäjäpolut oleelliseen sisältöön. Samalla uudistimme visuaalisen ilmeen ja määrittelimme kuvamaailmaan iloa ja aitoutta. Kustannuksia auttoi pitämään kurissa mm. sivuston toteuttaminen avoimeen lähdekoodiin perustuvalla WordPressillä ja se, että suurimman osan sivujen sisällöstä syöttivät VAAOn henkilöstö ja opiskelijat. Myös sivuston ylläpito piti tehdä mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi ja ennakoivaksi, jotta ulkoasu pysyy yhtenäisenä. Sen vuoksi käytimme apuna WordPressin erinomaista lisäosaa, Advanced Custom Fieldsiä.

Välitön poistumisprosentti pieneni, mobiilikävijöiden määrä lisääntyi

Valmis verkkosivusto avattiin yhteishaun kynnyksellä ja se sai positiivisen vastaanoton sekä opiskelijoissa että muissa käyttäjäryhmissä. Erityisesti kiitettiin sivuston mobiiliystävällisyyttä ja keskeisten opiskeluun liittyvien asioiden helppoa löydettävyyttä. Analytiikankin mukaan sivustolla vietettiin enemmän aikaa, välitön poistumisprosentti pieneni ja mobiilikävijöiden määrä lisääntyi.

Lopulliselle sivustolle tuli yli 350 yksittäistä sivua, joten aikatauluhaasteisiinkin törmättiin. Ilman VAAOn omaa sisällönsyöttöporukkaa aikataulussa pysyminen olisi ollut mahdotonta, joten erityiskiitos asiakkaamme panostukselle yhteistyössä!

Tutustu sivustoon: www.vaao.fi

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää
Case
30.06.2020
Iloa ja eteenpäin vievää voimaa sivustolle
Lue lisää
Case
25.05.2020
Sisäilmalähetti: ”Stop kurnutukselle!” – Palvelun lanseeraus tarinallistamisen keinoin
Lue lisää
Case
13.05.2020
Fortum: Teollisuuden digimurroksen vauhdittajat
Lue lisää
Case
07.04.2020
Olkoon Voimia kanssasi – Bermuda elävöitti Pirkanmaan Voimian strategian
Lue lisää
Case
10.03.2020
Finla Työterveys Oy: Avajaiskampanja
Lue lisää
Case
27.02.2020
Wirepas uskaltaa uudistaa
Lue lisää
Case
30.10.2019
Murskaavaa ylivoimaa: Metson MX-tuotesarjan julkaisussa perhe on paras
Lue lisää