3 minuuttia

Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.

Kasvuyritystapahtuma Slush on kiehtonut minua monella tapaa jo vuosia. Osallistuin itse tapahtumaan ensimmäistä kertaa toissavuonna, ja sen jälkeen innostukseni on vain kasvanut. Loska on huikea kasvutarina, joka on synnyttänyt huikeita kasvutarinoita. Tiedostava Slush-kävijä toki ymmärtää, että paikalla olevista yrityksistä vain murto-osasta tulee taloudellisesti merkittäviä. Vielä harvemmista tulee myyttisiä, kaikkien haaveissa olevia yksisarvisia, mutta siitä huolimatta vaaditaan kohtalaisen kylmiä hermoja ja jopa silkkaa kyynisyyttä, ettei tapahtumassa väreilevä innostus ja usko tulevaan tarttuisi.

Mainosmiehen uhoa

Markkinoinnin näkökulmasta Slush tarjoaa ohituskaistan erottuvuuden ihmeelliseen maailmaan, tai ihmeellisessä maailmassa erottumiseen. Heti ensimmäisestä vierailustani lähtien kävi selväksi, että on katsantokannasta riippuen joko helppoa tai vaikeaa ponnahtaa esiin tuhansien rahoituksesta kilpailevien yritysten seasta. Vaikeaksi asian tekevät pienet, yrityskohtaisesti rajatut neliömäärät sekä yrityksestä ja alasta toiseen samanlaisena toistuva retoriikka. Hieman kärjistäen joka toinen kasvuyritys toistaa mantraa, jonka mukaan maailmassa jokin on broken ja tilanne vaatii jotain disruptive. Näiden vajaan seitsemän vuoden aikana, joina itse olen päässyt toimimaan startuppien parissa, kehitystä on tapahtunut.

Silti jargonia ilmenee edelleen häiritsevissä määrin. Toki olen saanut todistaa myös nerokkaita, pitkälle mietittyjä yritysviestintäratkaisuja, joiden oppeja olen hyödyntänyt myöhemmin omien asiakkaideni kanssa. Tästä päästäänkin erottumisen helppouteen. Mitä jos poikettaisiin retorisesta normista ja erotutaan muullakin, kuin (kieltämättä usein siisteillä) gimmikeillä?

Mitä teknisempi tai muuten tavan tallaajalle vieraampi aihe, sitä enemmän sitä pitää yksinkertaistaa. Silloin se sisäistetään nopeammin.

Yritysten pitää kertoa ratkaisuistaan erottuvasti

Väliotsikon sanoma on yksinkertainen, mutta ei aina helppo toteuttaa. Sen siirtäminen käytäntöön on kuitenkin välttämätöntä kaikille kasvua havitteleville. Hyvä idea ja hyvä tiimi eivät riitä saattamaan yritystä lentoon. Itsensä lisäksi on vakuutettava myös rahoittajat, asiakkaat ja kumppanit. On oltava uskottava. Yrityksen tarinan kertomisessa on tärkeää, että siinä on myös syvällisempää järkeä, pelkkä pinnalta korea ilme iskulauseineen ei riitä. Ilmeen on myös tuettava tuota syvempää ideaa. Mitä teknisempi tai muuten tavan tallaajalle vieraampi aihe, sitä enemmän sitä pitää yksinkertaistaa. Silloin se sisäistetään nopeammin.

Miten me sen teemme

Kun puhutaan tarinasta, yrityksen perimmäisen olemuksen määrittäjästä, puhutaan merkityksestä ja ymmärryksestä. Mitä sinä olet itsellesi, asiakkaallesi, kumppanillesi ja sijoittajallesi? Jokaisen tulisi löytää itselleen tunnusomaiset kerronnan muodot, omaan tarinaan sopivat ilmaisut, sanat ja kuvat. Yrityksensä alusta asti luoneilla yrityksen filosofia on selkärangassa, mutta voi olla hankalaa kertoa muille asioista, jotka ovat itselle itsestään selviä. Hyviäkin omatoimisia esimerkkejä toki löytyy, mutta väitän, että kaikki menestyjät ovat saaneet vähintäänkin pientä sparrausta.

Joskus tekemisemme tapaa ihmetellään.

Ilman ymmärrystä asiakkaasta ja asiakkaan asiakkaasta koko markkinointi on tuurin varassa. Siksi yhteistyömme lähtee usein käyntiin rehellisellä tutustumisvaiheella, varsinkin jos kehittämisen kohteena on tarina ja brändi. Joskus tekemisemme tapaa ihmetellään. Emme ala välittömästi tuottaa valmista lopputulosta, vaan esitämme edellä mainitut kysymykset ja tarpeen mukaan myös haastamme asiakkaan toiveita siitä, mitä pitäisi tehdä, että tavoitteet saavutetaan.

Miten jaaritteluni liittyy Slushiin?

Tänä vuonna pääsen taas Loskaan edustamaan Bermudaa Maijun kanssa, ja odotukset ovat korkealla. Menemme (aiemmin esittämääni kritiikkiä uhmaten ilmaistuna) haistelemaan uusia tuulia, bongaamaan Bermudan tuotoksia livenä, oppimaan pitsauksesta, benchmarkkaamaan, jne.

Lienee siis aiheellista puhua opintomatkasta.

Odotan mielenkiinnolla, toistuvatko tämän vuoden hypesanat yhtä paljon kuin edelliset aiempina vuosina. Palan halusta keskustella taas vilpittömästi maailmaa bisneksellä parantavien ihmisten kanssa. Haluan kuulla bisneksistä, joiden olemassaoloa en ole osannut edes kuvitella. Odotan innolla uusia, ihailtavan tehokkaita markkinoinnin purkkaratkaisuja. Kuitenkin ylivoimaisesti hienointa olisi löytää uusia asiakkaita, joiden kanssa voisimme loistaa saamalla heidät loistamaan. Firmastani ylpeä kaupparatsu kun olen.

 

Startup-yrittäjä, käväise myös täällä…

Viimeisimmät artikkelit

Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää