Blogi | 23.11.2017

Kasvuyritystapahtuma Slush on kiehtonut minua monella tapaa jo vuosia. Osallistuin itse tapahtumaan ensimmäistä kertaa toissavuonna, ja sen jälkeen innostukseni on vain kasvanut. Loska on huikea kasvutarina, joka on synnyttänyt huikeita kasvutarinoita. Tiedostava Slush-kävijä toki ymmärtää, että paikalla olevista yrityksistä vain murto-osasta tulee taloudellisesti merkittäviä. Vielä harvemmista tulee myyttisiä, kaikkien haaveissa olevia yksisarvisia, mutta siitä huolimatta vaaditaan kohtalaisen kylmiä hermoja ja jopa silkkaa kyynisyyttä, ettei tapahtumassa väreilevä innostus ja usko tulevaan tarttuisi.

Mainosmiehen uhoa

Markkinoinnin näkökulmasta Slush tarjoaa ohituskaistan erottuvuuden ihmeelliseen maailmaan, tai ihmeellisessä maailmassa erottumiseen. Heti ensimmäisestä vierailustani lähtien kävi selväksi, että on katsantokannasta riippuen joko helppoa tai vaikeaa ponnahtaa esiin tuhansien rahoituksesta kilpailevien yritysten seasta. Vaikeaksi asian tekevät pienet, yrityskohtaisesti rajatut neliömäärät sekä yrityksestä ja alasta toiseen samanlaisena toistuva retoriikka. Hieman kärjistäen joka toinen kasvuyritys toistaa mantraa, jonka mukaan maailmassa jokin on broken ja tilanne vaatii jotain disruptive. Näiden vajaan seitsemän vuoden aikana, joina itse olen päässyt toimimaan startuppien parissa, kehitystä on tapahtunut.

Silti jargonia ilmenee edelleen häiritsevissä määrin. Toki olen saanut todistaa myös nerokkaita, pitkälle mietittyjä yritysviestintäratkaisuja, joiden oppeja olen hyödyntänyt myöhemmin omien asiakkaideni kanssa. Tästä päästäänkin erottumisen helppouteen. Mitä jos poikettaisiin retorisesta normista ja erotutaan muullakin, kuin (kieltämättä usein siisteillä) gimmikeillä?

Mitä teknisempi tai muuten tavan tallaajalle vieraampi aihe, sitä enemmän sitä pitää yksinkertaistaa. Silloin se sisäistetään nopeammin.

Yritysten pitää kertoa ratkaisuistaan erottuvasti

Väliotsikon sanoma on yksinkertainen, mutta ei aina helppo toteuttaa. Sen siirtäminen käytäntöön on kuitenkin välttämätöntä kaikille kasvua havitteleville. Hyvä idea ja hyvä tiimi eivät riitä saattamaan yritystä lentoon. Itsensä lisäksi on vakuutettava myös rahoittajat, asiakkaat ja kumppanit. On oltava uskottava. Yrityksen tarinan kertomisessa on tärkeää, että siinä on myös syvällisempää järkeä, pelkkä pinnalta korea ilme iskulauseineen ei riitä. Ilmeen on myös tuettava tuota syvempää ideaa. Mitä teknisempi tai muuten tavan tallaajalle vieraampi aihe, sitä enemmän sitä pitää yksinkertaistaa. Silloin se sisäistetään nopeammin.

Miten me sen teemme

Kun puhutaan tarinasta, yrityksen perimmäisen olemuksen määrittäjästä, puhutaan merkityksestä ja ymmärryksestä. Mitä sinä olet itsellesi, asiakkaallesi, kumppanillesi ja sijoittajallesi? Jokaisen tulisi löytää itselleen tunnusomaiset kerronnan muodot, omaan tarinaan sopivat ilmaisut, sanat ja kuvat. Yrityksensä alusta asti luoneilla yrityksen filosofia on selkärangassa, mutta voi olla hankalaa kertoa muille asioista, jotka ovat itselle itsestään selviä. Hyviäkin omatoimisia esimerkkejä toki löytyy, mutta väitän, että kaikki menestyjät ovat saaneet vähintäänkin pientä sparrausta.

Joskus tekemisemme tapaa ihmetellään.

Ilman ymmärrystä asiakkaasta ja asiakkaan asiakkaasta koko markkinointi on tuurin varassa. Siksi yhteistyömme lähtee usein käyntiin rehellisellä tutustumisvaiheella, varsinkin jos kehittämisen kohteena on tarina ja brändi. Joskus tekemisemme tapaa ihmetellään. Emme ala välittömästi tuottaa valmista lopputulosta, vaan esitämme edellä mainitut kysymykset ja tarpeen mukaan myös haastamme asiakkaan toiveita siitä, mitä pitäisi tehdä, että tavoitteet saavutetaan.

Miten jaaritteluni liittyy Slushiin?

Tänä vuonna pääsen taas Loskaan edustamaan Bermudaa Maijun kanssa, ja odotukset ovat korkealla. Menemme (aiemmin esittämääni kritiikkiä uhmaten ilmaistuna) haistelemaan uusia tuulia, bongaamaan Bermudan tuotoksia livenä, oppimaan pitsauksesta, benchmarkkaamaan, jne.

Lienee siis aiheellista puhua opintomatkasta.

Odotan mielenkiinnolla, toistuvatko tämän vuoden hypesanat yhtä paljon kuin edelliset aiempina vuosina. Palan halusta keskustella taas vilpittömästi maailmaa bisneksellä parantavien ihmisten kanssa. Haluan kuulla bisneksistä, joiden olemassaoloa en ole osannut edes kuvitella. Odotan innolla uusia, ihailtavan tehokkaita markkinoinnin purkkaratkaisuja. Kuitenkin ylivoimaisesti hienointa olisi löytää uusia asiakkaita, joiden kanssa voisimme loistaa saamalla heidät loistamaan. Firmastani ylpeä kaupparatsu kun olen.

Startup-yrittäjä, käväise myös täällä…

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää