Luettavissa 4 minuutissa

Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.

Kasvuyritystapahtuma Slush on kiehtonut minua monella tapaa jo vuosia. Osallistuin itse tapahtumaan ensimmäistä kertaa toissavuonna, ja sen jälkeen innostukseni on vain kasvanut. Loska on huikea kasvutarina, joka on synnyttänyt huikeita kasvutarinoita. Tiedostava Slush-kävijä toki ymmärtää, että paikalla olevista yrityksistä vain murto-osasta tulee taloudellisesti merkittäviä. Vielä harvemmista tulee myyttisiä, kaikkien haaveissa olevia yksisarvisia, mutta siitä huolimatta vaaditaan kohtalaisen kylmiä hermoja ja jopa silkkaa kyynisyyttä, ettei tapahtumassa väreilevä innostus ja usko tulevaan tarttuisi.

Mainosmiehen uhoa

Markkinoinnin näkökulmasta Slush tarjoaa ohituskaistan erottuvuuden ihmeelliseen maailmaan, tai ihmeellisessä maailmassa erottumiseen. Heti ensimmäisestä vierailustani lähtien kävi selväksi, että on katsantokannasta riippuen joko helppoa tai vaikeaa ponnahtaa esiin tuhansien rahoituksesta kilpailevien yritysten seasta. Vaikeaksi asian tekevät pienet, yrityskohtaisesti rajatut neliömäärät sekä yrityksestä ja alasta toiseen samanlaisena toistuva retoriikka. Hieman kärjistäen joka toinen kasvuyritys toistaa mantraa, jonka mukaan maailmassa jokin on broken ja tilanne vaatii jotain disruptive. Näiden vajaan seitsemän vuoden aikana, joina itse olen päässyt toimimaan startuppien parissa, kehitystä on tapahtunut.

Silti jargonia ilmenee edelleen häiritsevissä määrin. Toki olen saanut todistaa myös nerokkaita, pitkälle mietittyjä yritysviestintäratkaisuja, joiden oppeja olen hyödyntänyt myöhemmin omien asiakkaideni kanssa. Tästä päästäänkin erottumisen helppouteen. Mitä jos poikettaisiin retorisesta normista ja erotutaan muullakin, kuin (kieltämättä usein siisteillä) gimmikeillä?

Mitä teknisempi tai muuten tavan tallaajalle vieraampi aihe, sitä enemmän sitä pitää yksinkertaistaa. Silloin se sisäistetään nopeammin.

Yritysten pitää kertoa ratkaisuistaan erottuvasti

Väliotsikon sanoma on yksinkertainen, mutta ei aina helppo toteuttaa. Sen siirtäminen käytäntöön on kuitenkin välttämätöntä kaikille kasvua havitteleville. Hyvä idea ja hyvä tiimi eivät riitä saattamaan yritystä lentoon. Itsensä lisäksi on vakuutettava myös rahoittajat, asiakkaat ja kumppanit. On oltava uskottava. Yrityksen tarinan kertomisessa on tärkeää, että siinä on myös syvällisempää järkeä, pelkkä pinnalta korea ilme iskulauseineen ei riitä. Ilmeen on myös tuettava tuota syvempää ideaa. Mitä teknisempi tai muuten tavan tallaajalle vieraampi aihe, sitä enemmän sitä pitää yksinkertaistaa. Silloin se sisäistetään nopeammin.

Miten me sen teemme

Kun puhutaan tarinasta, yrityksen perimmäisen olemuksen määrittäjästä, puhutaan merkityksestä ja ymmärryksestä. Mitä sinä olet itsellesi, asiakkaallesi, kumppanillesi ja sijoittajallesi? Jokaisen tulisi löytää itselleen tunnusomaiset kerronnan muodot, omaan tarinaan sopivat ilmaisut, sanat ja kuvat. Yrityksensä alusta asti luoneilla yrityksen filosofia on selkärangassa, mutta voi olla hankalaa kertoa muille asioista, jotka ovat itselle itsestään selviä. Hyviäkin omatoimisia esimerkkejä toki löytyy, mutta väitän, että kaikki menestyjät ovat saaneet vähintäänkin pientä sparrausta.

Joskus tekemisemme tapaa ihmetellään.

Ilman ymmärrystä asiakkaasta ja asiakkaan asiakkaasta koko markkinointi on tuurin varassa. Siksi yhteistyömme lähtee usein käyntiin rehellisellä tutustumisvaiheella, varsinkin jos kehittämisen kohteena on tarina ja brändi. Joskus tekemisemme tapaa ihmetellään. Emme ala välittömästi tuottaa valmista lopputulosta, vaan esitämme edellä mainitut kysymykset ja tarpeen mukaan myös haastamme asiakkaan toiveita siitä, mitä pitäisi tehdä, että tavoitteet saavutetaan.

Miten jaaritteluni liittyy Slushiin?

Tänä vuonna pääsen taas Loskaan edustamaan Bermudaa Maijun kanssa, ja odotukset ovat korkealla. Menemme (aiemmin esittämääni kritiikkiä uhmaten ilmaistuna) haistelemaan uusia tuulia, bongaamaan Bermudan tuotoksia livenä, oppimaan pitsauksesta, benchmarkkaamaan, jne.

Lienee siis aiheellista puhua opintomatkasta.

Odotan mielenkiinnolla, toistuvatko tämän vuoden hypesanat yhtä paljon kuin edelliset aiempina vuosina. Palan halusta keskustella taas vilpittömästi maailmaa bisneksellä parantavien ihmisten kanssa. Haluan kuulla bisneksistä, joiden olemassaoloa en ole osannut edes kuvitella. Odotan innolla uusia, ihailtavan tehokkaita markkinoinnin purkkaratkaisuja. Kuitenkin ylivoimaisesti hienointa olisi löytää uusia asiakkaita, joiden kanssa voisimme loistaa saamalla heidät loistamaan. Firmastani ylpeä kaupparatsu kun olen.

Startup-yrittäjä, käväise myös täällä…

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna -webinaari 26.11.
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää