Bermuda – maailman tamperelaisin mainostoimisto – 

Haussa tuotteesi tarinan päähenkilö

Kuka on tarinan sankari? Tuotteistamisen prosessissa se on hyvä ja olennainen kysymys, sillä vastaus ei ole ihan niin itsestään selvä, kuin voisi ajatella.

Tuotteen tarinan ytimessä ei loppujen lopuksi ole itse tuote tai palvelu. Tärkeintä on ratkaistava ongelma sekä kilpailijoista erottuva tapa ratkaista se. Ammattitaitomme ytimessä on kanssasi selvittää, mitkä asiat tekevät asiakkaidesi kokemuksista mahdollisimman mieluisia. Siten tarinan päähenkilö saa ansaitsemaansa huomiota.

Uskalla kysyä ja kyseenalaistaa

Tuote – varsinkaan B2B-tuote – ei koskaan ole vain asia, joka livautetaan ostoskassiin hetken mielijohteesta kivan kampanjamainoksen houkuttelemana. Teknologinen innovaatio, laite, ohjelmisto tai palvelukonsepti muodostuu useammasta asiakkaalle merkityksellisestä kerroksesta.

Ne kerrokset löytyvät kysymällä oikeita kysymyksiä niin yritykseltäsi, tuotteeltasi kuin asiakkailtasikin.

Tuotteistamisen prosessissa etsimme ratkaisuja tyypillisesti seuraaviin kysymyksiin:

  • Kenelle tuote on tarkoitettu? Ymmärränkö potentiaalisen asiakkaan tarpeen ja motiivin?
  • Mitä kilpailevat tuotteet ovat? Mille markkinalle olen menossa?
  • Mihin asiakkaat ratkaisuani vertaavat? Mikä on sen erottava tekijä?
  • Miten nimi, tuotteen tarina ja brändi sekä tuotelupaus saadaan erottumaan joukosta?
  • Mikä on myyntimalli, ja onko se helppo ymmärtää ja ostaa? Mikä on hinnoittelumalli, ja onko sille varmistettu riittävä tuki?
  • Ovatko omat myyntijoukkoni ja mahdolliset jälleenmyyjäni ajan tasalla, innostuneita uudesta tuotteestani ja valmiita myymään sitä?

Tuotteen kolme kerrosta

Tutustu myös

Varsinkin B2B-markkinoinnissa yllättävän usein päätöksiä tehdään oletuksien ja kertyneen kokemuksen varassa. Myynnin suora vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on kullanarvoista, mutta kaikkia muutoksia tai taustatekijöitä ei voi tunnistaa ilman päämäärätietoista ymmärryksen syventämistä.

Lue lisää

Hyvä markkinointistrategia kokoaa yrityksen tärkeimmät markkinoinnin tavoitteet selkeäksi ja sovellettavaksi kokonaisuudeksi. Markkinointistrategian suunnittelu alkaa hyvästä asiakasymmärryksestä, markkina- ja kilpailutilanteen tuntemuksesta sekä vahvasta visiosta siitä, mikä yrityksen merkitys on potentiaaliselle asiakkaalle.

Lue lisää

Liiketoimintamuotoilu, saavutettavuusarviointi, palveluportfolion kehittäminen, A/B-testaus – rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja niin on palvelumuotoilullakin. Kaiken ytimessä on asiakaslähtöinen ajattelu ja rohkea toisten kenkiin astuminen.

Lue lisää

Tuloksellinen markkinointi elää hyvistä sisällöistä ja asiantuntemuksen jakamisesta, joilla asiakkaat sitoutetaan brändiin. Ihmiset, tarinat ja vahvat näkemykset kiinnostavat. Ne vain täytyy löytää – ja niille täytyy valita oikeat kanavat.

Lue lisää

Tarinan kirkastus on Bermudan tapa tehdä brändiuudistus ja löytää yrityksesi ydin – se, mikä on yrityksesi olemassaolon tarkoitus.

Lue lisää

Mikä työntekijöitä ja -hakijoita motivoi? Miksi he sitoutuisivat yritykseen? Onko tämä vain HR:n ongelma? Mitä tekemistä brändäämisellä on tämän kanssa?

Lue lisää

Etkö löydä etsimääsi?

Markkinointi ei ole aina niin yksioikoista, että oikeat ratkaisut löytyisivät suoraan kaupan hyllyltä.
Jos et siis löydä etsimääsi – tai et vaikka vielä edes tiedä, mitä etsit – anna meidän toimia oppaanasi.

Etenkin meidän Jarkko on etevä kaveri kysymään oikeat kysymykset!