
Haasta ja tule haastetuksi
Palvelumuotoilu voi tarkoittaa eri tilanteissa hiukan eri asioita, eikä siksi ole lainkaan huono idea aloittaa selkeyttämällä, mitä itse asiassa ollaan tekemässä.
Meidän näkökulmamme asiakaskokemuksen kehittämiseen ponnistaa digitaalisesta historiastamme ja tarinoiden välittämisestä. Suunnittelemamme ja toteuttamamme verkkosivustot ja palvelut ovat lähes poikkeuksetta markkinoinnin solmukohtia, jotka ilmentävät brändiä ja palvelevat asiakkaan tarpeita tehokkaasti.
Emme ole liiketoimintakonsultteja, mutta haluamme haastaa ajattelua – sinun ja omaammekin – siitä, mistä uudenlaista vaikuttavuutta voisi löytyä asiakasarvon kasvattamiseen.
Hyvän arvolupauksen työkalut ovat jo käsissäsi
Asiakaskokemus koostuu monista suurista ja pienistä palasista toistensa lomassa, jotka ovat olennaista tunnistaa alusta alkaen. Jos perusta ei ole kunnossa, on asiakaskokemuksen ohjaaminen huomattavasti haasteellisempaa.
Onko sisäinen ymmärrys riittävällä tasolla, ja ovatko työkalut ja prosessit oikeita tavoitteiden saavuttamiseksi? Lupaako markkinointi jotain muutakin kuin mitä asiakaskohtaamisissa välittyy? Näistä kysymyksistä päästään alkuun.
Asiakaskokemuksen kehittämisen ensiaskeleisiin sisältyy tyypillisesti:
- Digitaalisen median strategia, markkinoinnin ja myynnin työkalupakin nykytilan selvittäminen ja kehitystavoitteiden määrittely
- Ostopolun kartoitus ja kehityskohteiden tunnistaminen
- Kohtaamispisteiden ja niissä tarvittavien sisältöjen ja työkalujen määrittely
- Tavoitteiden määrittely sekä niiden tarkasteluun sopivien mittareiden valinta
- Skenaarioiden rakentaminen asiakasprofiileittain
- Asiakas- ja käyttäjähaastattelut
Referenssejä

Case
Sisäilmalähetti: ”Stop kurnutukselle!” – Palvelun lanseeraus tarinallistamisen keinoin
Lue lisääTutustu myös
Asiakasymmärrys markkinoinnissa
Varsinkin B2B-markkinoinnissa yllättävän usein päätöksiä tehdään oletuksien ja kertyneen kokemuksen varassa. Myynnin suora vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on kullanarvoista, mutta kaikkia muutoksia tai taustatekijöitä ei voi tunnistaa ilman päämäärätietoista ymmärryksen syventämistä.
Lue lisääB2B-tuotteistaminen ja positiointi
Tuotteistaminen tarkoittaa perinteisesti nimeä, logoa, visuaalista ilmettä, arvolupausta, hinnoittelua sekä tuotteen asemointia portfolion sisällä ja suhteessa kilpailijoihin. Tuote ei kuitenkaan ole vain yksittäinen yrityksen palvelun ilmentymä, vaan aina osa laajempaa asiakaskokemusta – varsinkin yritysmarkkinoinnissa.
Lue lisääMarkkinointistrategiat
Hyvä markkinointistrategia kokoaa yrityksen tärkeimmät markkinoinnin tavoitteet selkeäksi ja sovellettavaksi kokonaisuudeksi. Markkinointistrategian suunnittelu alkaa hyvästä asiakasymmärryksestä, markkina- ja kilpailutilanteen tuntemuksesta sekä vahvasta visiosta siitä, mikä yrityksen merkitys on potentiaaliselle asiakkaalle.
Lue lisääTarinan kirkastus – brändistrategia
Tarinan kirkastus on Bermudan tapa tehdä brändiuudistus ja löytää yrityksesi ydin – se, mikä on yrityksesi olemassaolon tarkoitus.
Lue lisääTyönantajabrändi ja rekrymarkkinointi
Mikä työntekijöitä ja -hakijoita motivoi? Miksi he sitoutuisivat yritykseen? Onko tämä vain HR:n ongelma? Mitä tekemistä brändäämisellä on tämän kanssa?
Lue lisääLisää aiheesta
Etkö löydä etsimääsi?
Markkinointi ei ole aina niin yksioikoista, että oikeat ratkaisut löytyisivät suoraan kaupan hyllyltä.
Jos et siis löydä etsimääsi – tai et vaikka vielä edes tiedä, mitä etsit – anna meidän toimia oppaanasi.
Etenkin meidän Jarkko on etevä kaveri kysymään oikeat kysymykset!