
Onko asiakassuhteesi terveellä pohjalla?
Asiakasymmärrys on avain niin tulokselliseen markkinointiin kuin onnistuneen palvelunkokemuksen kehittämiseen. Jos et tiedä, mitä potentiaaliset asiakkaasi ajattelevat, ei yhteisen kanssakäymisen rakentaminen ole helppoa. Viestisi kaikuu tyhjillä seinillä.
Ajatustenlukijaksi ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä, sillä paljon on mahdollista saavuttaa markkinoinnin peruselementeistä käsin. Teimmepä sitten tarinan kirkastusta tai tuotelanseerausta, on aina syytä varmistaa, että me kaikki puhumme samaa kieltä yleisöjesi kanssa.
Keinot tavoitteen mukaan
Asiakasymmärryksen syventämisen tapoja on monia aina online-kyselyistä syvähaastatteluihin ja mystery-shoppingista yhteisiin ideointityöpajoihin. Emme tee perinteisiä markkinatutkimuksia (vaikkakin kumppanin kautta niitäkin tarvittaessa), vaan keskitymme laadulliseen asiakasymmärryksen syväsukellukseen, mistä merkityksellisimmät huomiot löytyvät.
Isot tarinat ja toimivat markkinointistrategiat voivat kasvaa pienistä iduista ja sivulauseista poimitusta oivalluksista. Itsestäänselvyyksiä ei ole.
Asiakasymmärryksen kehittämisen tuloksena on tyypillisesti:
- Asiakas- tai päättäjäpersoonien määrittely
- Mielikuvakartta
- Value proposition -arvolupaus, joka perustuu asiakkaiden tavoitteisiin, kipupisteisiin ja innostumisen aiheisiin – eli “jobs, pains and gains”-ajatteluun
Referenssejä

Case
Sisäilmalähetti: ”Stop kurnutukselle!” – Palvelun lanseeraus tarinallistamisen keinoin
Lue lisääTutustu myös
B2B-tuotteistaminen ja positiointi
Tuotteistaminen tarkoittaa perinteisesti nimeä, logoa, visuaalista ilmettä, arvolupausta, hinnoittelua sekä tuotteen asemointia portfolion sisällä ja suhteessa kilpailijoihin. Tuote ei kuitenkaan ole vain yksittäinen yrityksen palvelun ilmentymä, vaan aina osa laajempaa asiakaskokemusta – varsinkin yritysmarkkinoinnissa.
Lue lisääMarkkinointistrategiat
Hyvä markkinointistrategia kokoaa yrityksen tärkeimmät markkinoinnin tavoitteet selkeäksi ja sovellettavaksi kokonaisuudeksi. Markkinointistrategian suunnittelu alkaa hyvästä asiakasymmärryksestä, markkina- ja kilpailutilanteen tuntemuksesta sekä vahvasta visiosta siitä, mikä yrityksen merkitys on potentiaaliselle asiakkaalle.
Lue lisääPalvelumuotoilu ja asiakaskokemuksen kehittäminen
Liiketoimintamuotoilu, saavutettavuusarviointi, palveluportfolion kehittäminen, A/B-testaus – rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja niin on palvelumuotoilullakin. Kaiken ytimessä on asiakaslähtöinen ajattelu ja rohkea toisten kenkiin astuminen.
Lue lisääTarinan kirkastus – brändistrategia
Tarinan kirkastus on Bermudan tapa tehdä brändiuudistus ja löytää yrityksesi ydin – se, mikä on yrityksesi olemassaolon tarkoitus.
Lue lisääTyönantajabrändi ja rekrymarkkinointi
Mikä työntekijöitä ja -hakijoita motivoi? Miksi he sitoutuisivat yritykseen? Onko tämä vain HR:n ongelma? Mitä tekemistä brändäämisellä on tämän kanssa?
Lue lisääLisää aiheesta
Etkö löydä etsimääsi?
Markkinointi ei ole aina niin yksioikoista, että oikeat ratkaisut löytyisivät suoraan kaupan hyllyltä.
Jos et siis löydä etsimääsi – tai et vaikka vielä edes tiedä, mitä etsit – anna meidän toimia oppaanasi.
Etenkin meidän Jarkko on etevä kaveri kysymään oikeat kysymykset!